Hoe lanceer je een succesvol product of dienst in de huidige economische omstandigheden?

product of dienst wilt lanceren

De huidige economische omstandigheden zijn in de basis erg uniek. Het komt zelden voor dat iedereen massaal thuis moet zitten en de deur amper uit kan. Hierdoor hebben vooral fysieke verkopers van producten en diensten het zwaar gehad. Een succesvol product of dienst lanceren in de huidige omstandigheden vraagt dan ook om een andere aanpak. In dit artikel bekijken we hoe dit er in grote lijnen uitziet. En hoe online verkopen en online succes hierin een sleutelrol spelen.

Waarop letten bij een product of dienst lanceren?

Op het moment dat je in het huidige economische klimaat een product of dienst wilt lanceren, moet je met een aantal zaken rekening houden. In de relatief korte tijd dat dit alles nu gaande is, zijn deze punten al waarheid gebleken. Hou daarom rekening met het volgende wanneer je van plan bent een product of dienst te lanceren:

  • Huidige vraag: Momenteel is de vraag een heel stuk anders dan in ‘normale tijden’ het geval is. Zo zie je bijvoorbeeld dat de vraag naar natuurlijke producten de lucht in is geschoten. Door de wereldwijde pandemie is er veel meer aandacht gekomen voor gezondheid. Denk aan zaken als sporten, gezond eten en goed slapen. Allemaal dragen ze namelijk bij aan de gezondheid van het lichaam. En daarmee ook aan het immuunsysteem. Probeer hier dus rekening mee te houden wanneer je een product of dienst lanceert. Hoe maak je gebruik van de huidige omstandigheden?
  • Focus op digitaal: Tegelijkertijd zitten mensen veel meer thuis dan normaal. En dus spendeert iedereen een stuk meer tijd op de computer en smartphone. Vandaar dat het zaak is om de focus zoveel mogelijk op digitaal bereik te leggen. Start een website, zet een e-mail campagne op en werk met advertenties. Om een aantal voorbeelden te noemen. Er is nu meer dan ooit behoefte aan het optimaliseren van je digitale aanwezigheid. Online cursussen en bezorgdiensten zijn hier mooie voorbeelden van.
  • Bouwen community: Voor bijna ieder product of dienst geldt dat de community het belangrijkste onderdeel is. Door namelijk je community maximaal tevreden te houden, krijgt jouw product of dienst een goede naam. Slechte reviews verspreiden online als een lopend vuurtje. Geef de community daarom altijd de prioriteit. Wat heeft men precies nodig? En welke feedback ontvang je van de community op je producten en/of diensten?
  • Branding strategie bepalen en uitvoeren: Tot slot moet je met een branding strategie zien te komen. Hoe zorg je ervoor dat potentiële klanten zich identificeren met jouw merk? Positioneer je op zodanige wijze dat dit zo goed als automatisch gaat. Vaak komt hierbij de hulp van een professioneel bedrijf goed van pas. Wij helpen je op weg.

Waarom online verkopen?

Het online verkopen van producten en diensten biedt zeker in deze tijd enorm veel voordelen. Online succes ligt voor zo’n beetje iedereen dan ook binnen handbereik. Mits je in staat bent om de juiste stappen te nemen. Online verkopen doe je bijvoorbeeld om de volgende redenen:

  • Minimale opstartkosten: Bij online verkopen is er sprake van minimale opstartkosten. Denk bijvoorbeeld aan termen als affiliate marketing en dropshipping. Het is dan vaak al genoeg om een website met wat content erop te hebben. Je hebt geen bedrijfspand nodig, hoeft geen producten vooraf in te kopen en via zoekmachines stromen er bezoekers je website binnen. Ideaal wanneer je niet al te veel startkapitaal hebt.
  • 24 uur per dag en 7 dagen per week inkomsten: Daarnaast werkt online verkopen 24 uur per dag en 7 dagen per week door. Ook wanneer je je er ’s nachts en in het weekend niet mee bezig houdt. Je zit dus niet vast aan openingstijdens van een fysieke winkel.
  • •Grotendeels te automatiseren: Vandaag de dag is het mogelijk om grote gedeelten van een online bedrijf te automatiseren. Bijvoorbeeld door bepaalde gedeeltes uit te besteden, zoals de branding strategie, het maken van een logo en het optimaliseren van de SEO.
  • Inzet van marketing voor extra verkopen: Online succes neemt pas echt grootste vormen aan wanneer je kiest voor de inzet van slimme marketingkanalen voor extra verkopen. Denk dan bijvoorbeeld aan e-mail marketing, cross sellen en het aanbieden van digitale abonnementen. De waarde van één klant schiet daarmee de lucht in. Zo behaal je online succes dat veel hoger ligt dan fysiek überhaupt mogelijk zou zijn.

Online succes binnen een paar stappen

Wil je dus een succesvol product of dienst in de huidige economische omstandigheden lanceren? Neem dit artikel dan nog een keer door en loop de verschillende stappen goed langs. In de praktijk gaat dit er ongeveer zo uitzien.

  • Een voor deze tijd relevant product of dienst bedenken
  • Een logo maken
  • Een website starten
  • SEO optimalisatie
  • Een branding strategie bedenken
  • Marketingstrategie bedenken
  • Marketingfunnel opzetten
  • Product lanceren
  • Product marketen
  • Continue verbeteringen implementeren

Tussen deze stappen is er uiteraard sprake van allerlei kleinere stappen. Echter komt online succes er in de basis zo uit te zien. Let er daarbij op dat je er goed aan doet om de meeste zaken uit te besteden. Bijvoorbeeld aan partijen die een expert op het desbetreffende gebied zijn. Dit geldt bijvoorbeeld voor het laten maken van een logo, het bedenken van een branding strategie en het opzetten van een website.

Maak gebruik van de kansen in de tijd waarin we leven en lanceer binnen de kortste keren een succesvol product of dienst!