Hoe zorgen voor conversieoptimalisatie in jouw webwinkel?

conversieoptimalisatie in jouw webwinkel

Je webwinkel optimaliseren middels conversieoptimalisatie is een van de belangrijkste stappen die je kunt nemen. Iedere dag komen er namelijk bezoekers op je website terecht. Het is doodzonde wanneer een significant gedeelte hiervan niet overgaat tot aankoop van je product of dienst. Vooral wetende dat dit met een aantal aanpassingen wel gewoon mogelijk is.

Stel dat je momenteel bijvoorbeeld te maken hebt met een conversieratio van 1%. Dat wil zeggen dat ongeveer 1% van de bezoekers van je webwinkel ook daadwerkelijk een aankoop doet. Nu kies je voor conversieoptimalisatie en stijgt je conversieratio naar 2%. Dit terwijl het aantal bezoekers gelijk blijft. Het enige dat is veranderd, is dat twee keer zoveel mensen tot aankoop overgaan. Zo verdubbelen je inkomsten, zonder dat er extra advertenties of SEO content aan te pas hoeft komen.

Wat is conversieoptimalisatie?

Conversieoptimalisatie komt eigenlijk neer op 3 verschillende onderdelen. Laten we deze er één voor één even bij pakken:

  • Kans op conversie: Conversieoptimalisatie begint bij het verhogen van de kans op een conversie. Met andere woorden; je doet alles wat mogelijk is om de gemiddelde bezoekers te overtuigen tot aankoop over te gaan. Er zijn talloze manieren om dit voor elkaar te krijgen. Je conversieratio stijgt zo dus bijvoorbeeld van 1% naar 2% per 100 bezoekers. Meer conversie in je webwinkel is dan automatisch een feit.
  • Hoeveelheid conversies: Verder is het maximaliseren van de hoeveelheid bezoekers ook een onderdeel van conversieoptimalisatie. Dit is namelijk een van de meest logische manieren om voor meer conversies te zorgen. Uit een groep van 2000 bezoekers ga je gemiddeld genomen altijd meer conversies maken dan een groep van 1000 bezoekers. Het verhogen van de hoeveelheid bezoekers in combinatie met het maximaliseren van de kans op een conversie is dus ideaal.
  • Frequentie van conversies: Hier houdt het echter niet op. Naast het verhogen van de kans op en hoeveelheid van conversies, valt er ook winst te behalen qua frequentie van conversies. Wanneer iemand namelijk een aankoop van je doet, is dit bijzonder waardevol. Het geeft aan dat een persoon vertrouwen in je merk heeft. Goede kans dus dat een extra product of dienst een goede kans op slagen heeft. Bijvoorbeeld een product dat er sterk op lijkt of een dienst die aanvullend is op de originele dienst. Zo ga je per bezoeker dus ook nog eens meer conversies maken. Het verhoogt de waarde per klant aanzienlijk.

Meer conversie in webwinkel: Hoe doe je dit?

Meer conversie in webwinkel als doel? Dan zijn er een aantal manieren om dit voor elkaar te krijgen. Stuk voor stuk zijn ze in de praktijk bijzonder waardevol gebleken. Zo moet je bijvoorbeeld denken aan de volgende manieren om de conversies in je webwinkel te optimaliseren:

  •  Beste producten en diensten uitlichten: Bied je meerdere producten en/of diensten aan? Dan zijn er geheid een aantal die het beter doen dan de rest. Automatisch wil dit dus zeggen dat de kans op een conversie met deze producten het grootst is. Neem daarom de moeite om deze extra te belichten. Zet ze bijvoorbeeld in een kolom die vanaf seconde één op je website te zien is. Een sterke foto met een korte, overtuigende productomschrijving is vaak al voldoende. De resultaten bij de meeste webwinkels liegen er niet om.
  • Live chat aanbieden: Misschien wel de grootste stap voorwaarts die er de laatste jaren op het gebied van conversieoptimalisatie is gezet. Bijna iedere bezoekers zit wel met één of meer vragen in zijn of haar maag. Wanneer deze niet onmiddellijk te beantwoorden zijn, roept dit mogelijk wat weerstand op. Men koopt toch nog even niet je product of dienst en besluit dit ‘later’ te doen. Een gemiste kans, gezien ‘later’ geregeld veranderd in nooit. Met live chat speel je heel snel en precies in op de behoeften van de bezoeker. Je neemt mogelijke belemmeringen tot het doen van een aankoop snel en adequaat weg.
  • Visueel overtuigend zijn: Een andere zeer effectieve manier om meer conversie in je webwinkel te realiseren, is visueel overtuigend zijn. In een webwinkel is het voor potentiële klanten niet mogelijk om van dichtbij een product uit te proberen en te voelen. En dus moet je zoveel mogelijk je best doen om deze ervaring na te bootsen. Bijvoorbeeld middels grote, duidelijke en overtuigende foto’s. En door waar mogelijk zelfs een begeleidende video beschikbaar te stellen. Ze heeft de klant een heel duidelijk beeld van wat hij of zij mag verwachten.
  • Werken met social proof: Social proof is een van de beste manieren om meer conversies mogelijk te maken. De mens is van nature een sociaal dier. Wij hechten dan ook veel waarde aan de mening van anderen. Bijvoorbeeld op het gebied van producten en diensten. Social proof maak je bijvoorbeeld met reviews kenbaar. Laat duidelijk zien wat anderen van jouw product vonden. Bijvoorbeeld door met een 5-sterrensysteem te werken. Spoor het achterlaten van een review ook aan bij je klanten. Zo bouw je er na verloop van tijd steeds meer op.
  • Customer journey begrijpen: Uiteindelijk legt iedere potentiële klant een bepaalde customer journey af. Dit begint bij een specifieke behoefte. Wat heeft jouw doelgroep nodig? Vervolgens probeer je zo goed mogelijk duidelijk te maken hoe jouw product(en) en/of dienst(en) hierbij van toegevoegde waarde is. Bekijk alles vanuit het perspectief van de gemiddelde klant. Hoe laat je dat wat jij aanbiedt zo aantrekkelijk mogelijk ogen?

Webwinkel optimaliseren als belangrijke eerste stap

Hoe je het ook wendt of keert, je webwinkel optimaliseren is de belangrijke eerste stap. Hiermee leg je de basis voor conversieoptimalisatie. Je webwinkel optimaliseren houdt bijvoorbeeld het verbeteren van foto’s, het slimmer plaatsen van je best presterende producten en het tonen van social proof in.

Webwinkel laten maken door een professional

Heb je momenteel dus nog geen (goede) webwinkel? Dan is het aan te raden om je webwinkel te laten maken door een professional. Een partij die dit intussen vele malen vaker heeft gedaan. Zo weet je zeker dat de bovenstaande informatie allemaal in jouw webwinkel geïntegreerd is. Bij Magic Bytes helpen we je hier graag bij verder.