Hoe influencers invloed hebben op jouw online marketing in 2022

Wat is influencer marketing?

De term ‘inluencers’ is sinds een jaar of 5 bij zo’n beetje ieder persoon op aarde bekend geworden. Influencers zijn mensen die op een social media platform een grote hoeveelheid volgers hebben weten te bemachtigen. Gezien ieder stukje content dat ze publiceren direct bij een grote groep mensen terechtkomt, is het logisch dat we stellen dat ze een grote invloed hebben. Ze beïnvloeden meningen van grote groepen mensen. Bijvoorbeeld op Instagram, Youtube, Facebook, Twitter en ook TikTok.

Wat is influencer marketing?

Influencer marketing is dan ook een vorm van online marketing waarbij je je focust op personen met een grote hoeveelheid volgers. Door producten en/of diensten aan te bieden via deze influencers, heb je een belangrijke, directe lijn met een potentiële doelgroep.

Een mooi voorbeeld hiervan is als een bekende voetballer als Wesley Sneijder betaald wordt door een kledingmerk om een bepaald t-shirt te dragen. Door een foto van dit t-shirt op Instagram te zetten en het kledingmerk in het bericht te vernoemen, schieten de verkopen meteen de lucht in. Er is sprake van een spotlight effect.

Het is als bedrijf dan ook belangrijk om te achterhalen hoe je het beste een influencer inzet om jouw naamsbekendheid te vergroten. Daarbij zijn een aantal zaken erg belangrijk, zoals:

  • Het vinden van de juiste influencer: Wie staat nauw in verband met jouw doelgroep?
  • De verwachte kosten vs de verwachte opbrengsten: is influencer marketing het waard?

Door deze zaken duidelijk te hebben, weet je al snel of het wel of niet een slimme keuze is om door te zetten. Daarbij is het belangrijk om goed alles mee te nemen in de ‘opbrengsten’. Dit blijft namelijk niet alleen bij de winst van het desbetreffende t-shirt.

Waarom kiezen voor influencer marketing?

Influencer marketing heeft in deze tijden veel te bieden. Er is dan ook sprake van een groot aantal redenen om het een kans te geven. Laten we deze redenen één voor één langslopen om te achterhalen of het is waar je naar op zoek bent:

  • Vrij goedkope marketingtool: In de basis is influencer marketing een vrij goedkope vorm van marketing. Het is namelijk als je goed zoekt al mogelijk om voor een paar tientjes een post op Intragram te laten zetten bij iemand met 15.000+ volgers. Sterker nog, veel bedrijven kiezen ervoor om producten gratis aan te bieden in ruil voor een post op bijvoorbeeld Instagram. Hierdoor kost het in principe niet meer dan de inkoop- of productiekosten van het product zelf. En dat terwijl het tegelijkertijd waarschijnlijk erg veel gaat opleveren. Als maar 5 mensen je product kopen, zit je er dankzij de winstmarge alweer warmpjes bij.
  • Enorm aanbod aan influencers: Een tweede voordeel van influencer marketing vandaag de dag is dat je een enorm aanbod aan influencers hebt om uit te kiezen. Voorheen waren er misschien een stuk of vijf personen geschikt voor jouw product of dienst. Tegenwoordig is het aantal influencers echter groter dan ooit. Op Instagram, Facebook en Youtube, maar zeker ook op TikTok. Maak hier gebruik van en ga op zoek naar een influencer die het beste aansluit op waar jij naar op zoek bent. Zo haal je de meest winst uit het zetten van deze stap.
  • Lange termijn brand building: Het bouwen aan een brand is natuurlijk extreem waardevol. Het is een van de kerndoelen van online marketing. Je wilt niet een ‘one hit wonder’ zijn, maar op de lange termijn een relatie opbouwen met jouw doelgroep. Hierdoor ben je in staat om steeds verder te groeien. Je biedt bijvoorbeeld meer producten en diensten aan. Influencer marketing is zeer geschikt met betrekking tot lange termijn brand building. De juiste influencers verhogen namelijk de betrouwbaarheid van het merk. Je groeit dan al snel uit tot een echt A-merk.
  • Positief toekomstig effect meer volgers: Veel mensen hebben de neiging om bij influencer marketing alleen te kijken naar wat het direct oplevert. Hoeveel extra t-shirt sales Wesley Sneijder in het voorbeeld bijvoorbeeld oplevert. Echter heeft een dergelijke online marketing tool natuurlijk veel meer waarde. Als de hoeveelheid volgers op social media kanalen fors toeneemt, heb je permanent kortere lijnen tot een groot deel van je doelgroep. Dit heeft bijzonder veel toekomstige waarde. Je bent makkelijker in staat om naar deze mensen te marketen.
  • Zeer relevant contact met doelgroep mogelijk: Als bedrijf zijnde wil je graag zo nauw mogelijk in contact staan met je doelgroep. Je wilt bijvoorbeeld inspringen op specifieke behoeftes wat producten en diensten betreft. Om dit voor elkaar te krijgen, is het erg waardevol om met influencers te werken. Zoals gezegd luisteren mensen naar influencers. Ze nemen de mening van die persoon (deels) over en geloven in wat die persoon te melden heeft. Anders zouden ze die persoon niet volgen. Door ze een product of dienst van jou te laten promoten, sta je dus in nauw contact met jouw doelgroep. Mensen zijn sneller geneigd om te ontdekken wat je aan te bieden hebt.
  • Neemt negatieve blik van ‘reclame’ weg: Hoe je het ook wendt of keert, bijna iedereen heeft een negatieve associatie met reclame. We vinden het bijna nooit prettig om geforceerd ergens naar te moeten kijken. Wetende dat iemand ons toch maar iets probeert aan te smeren. Middels influencer marketing neem je deze negatieve associatie voor een groot deel weg. De promotie gebeurt veel meer op een organische wijze. Dit is een groot voordeel op zich. Mensen staan veel meer open om de boodschap tot zich te nemen. Wat deze ook precies inhoudt. In plaats van reclame lijkt het meer op een suggestie van een persoon die ze toch al volgen.

Influencer marketing gaat op de korte termijn zeker niet verdwijnen. Wanneer je slim met dit concept weet om te gaan, biedt het voor bijna ieder bedrijf enorm veel waarde. Let op dat je wel op de juiste manier omgaat met influencer marketing. Loop goed na welke personen het beste geschikt zijn om te bereiken. En op welke manier het aanprijzen van jouw product of dienst dan het meest effectief is. Als online marketing bureau helpt Magic Bytes je hier graag mee verder.