Online marketing met behulp van A.I. technologie

Artificiële intelligentie marketing

Artificiële intelligentie helpt ons leven makkelijker te maken. Het automatiseert taken en verbetert de efficiëntie van processen die vroeger door mensen werden uitgevoerd. Als we het even goed bekijken, is A.I. echter overal reeds aanwezig. Kijk maar naar sociale mediawebsites en native-applicaties!

Wegens de huidige pandemie waren heel wat bedrijven gedwongen om over te schakelen naar een online model. Deze verandering gebeurde zo abrupt dat we best voor wat problemen kwamen staan. Althans, moest A.I. er nog niet zijn. Gelukkig heeft A.I. ons dus voor een groot stuk kunnen helpen om de overgang van het conventionele bedrijfsmodel naar het online bedrijfsmodel soepel en zorgeloos te laten verlopen.

Een gebied waar A.I. vaak te zien is, betreft de online marketing. Volgens een rapport van Forbes gebruikt maar liefst 84% van de marketingbedrijven A.I. om hun PPC-advertenties effectiever te maken. Verder wordt A.I. ook gebruikt voor het ontwikkelen van websites, het verbeteren van de klantenervaring, en om het consumentengedrag te voorspellen. Heeft u een bedrijf dat ook serieus online actief is en denkt u meer te halen van uw online marketingcampagnes, dan kunt u A.I. eigenlijk niet langer negeren.

In dit artikel zullen we enkele manieren bespreken waarom A.I. door online marketingbureaus als Magic Bytes steeds meer ingezet wordt. De focus ligt hierbij vooral op de klanten ervaring en meer omzet voor onze opdrachtgevers. Verder zult u met dit artikel meer zicht krijgen op welke A.I. tools gebruikt kunnen worden om zelf meer verkoop te genereren, uw klanten blijer te maken, en in 2022 het meeste uit uw online marketing te halen.

A.I. gebaseerde targeting

Een groot voordeel dat online marketing heeft (ten opzichte van de traditionele reclame) is dat u de advertenties zelf kunt kiezen, afhankelijk van het soort publiek. Voorheen gebeurde de targeting steeds op basis van klantenenquêtes, interventies, en vervelende reclame-aanvragen. De meeste klanten waren hier natuurlijk niet zo’n fan van. Juist daarom kunt u nu met behulp van A.I. het gedrag en de voorkeuren van uw consumenten begrijpen, louter door gebruikspatronen te analyseren. Dit betekent dat u niet langer allerlei vervelende vragen hoeft te stellen aan de klanten!
Websites, zoals Facebook en Google, gebruiken A.I. precies voor ditzelfde doel. Ze gebruiken A.I. om klanten te analyseren en categoriseren zodat er kant-en-klare interessegroepen zijn. Vervolgens worden deze gehanteerd voor de advertenties en worden deze steeds aan het juiste soort gebruikers op het platform getoond. Dit is gunstig voor de marketingbedrijven, bespaart advertentiekosten, en maakt komaf met de irrelevante advertenties voor uw klanten.

Geautomatiseerd, maar toch gepersonaliseerd

Niet zo lang gelden was het gebrek aan personalisatie een groot probleem bij de geautomatiseerde marketing. Zo ging men vaak contact maken met het grote publiek aan de hand van een massaal automatiseringskanaal, bijvoorbeeld per mail. Hier was er natuurlijk geen enkele mogelijkheid om deze ervaring te personaliseren.

Dit is echter waar A.I. verandering in gebracht heeft. Het heeft namelijk de klantervaring automatisch gepersonaliseerd op basis van interesses en activiteiten. Verder helpt dit ook bij het opschalen van de advertenties en het bereiken van een groter publiek. Hierbij hoeft men zich echter niet langer zorgen te maken over een vermindering in kwaliteit en effectiviteit van de marketing. Een gekend voorbeeld zijn de huidige gepersonaliseerde e-mails die we (vast wel allemaal) krijgen. Sommige van deze e-mails zijn misschien zelfs zó gepersonaliseerd dat het niet langer opvalt dat deze geautomatiseerd zijn!

Chatbots

Chatbots zijn software die ook gebruikmaken van A.I. Dit maakt dat ze allerlei vragen van klanten geautomatiseerd kunnen beantwoorden op de webpagina. Chatbots kunnen echter slechts een beperkt deel van de website-bezoekers bereiken, maar zijn toch heel effectief om de on-site omzettingspercentages op te voeren en de klantervaring te verbeteren.

Wegens A.I. is het dus voortaan mogelijk om een 24/7 klantenondersteuning te bieden. Hiermee worden er natuurlijk heel wat vragen snel beantwoord, wat resulteert in een meer gepersonaliseerde verkooptrechter. Verder verzamelt dit proces ook enkele waardevolle gegevens. Dit is natuurlijk gunstig voor de marketeers gezien ze daarmee hun marketingstrategieën en -funnels kunnen aanpassen.

A.I. gebaseerde voorspellingen

Bijkomend zal A.I. ook een kijkje nemen naar de vroegere activiteiten en ervaringen van uw klanten. Hiermee zal het hun toekomstige gedrag voorspellen. Dit zal marketeers helpen bij het maken van beslissingen, zoals het op de markt brengen van een nieuw product. Het beste rendement van de investering zal hierbij in het achterhoofd zitten. Op A.I. gebaseerde software zal verder ook een verandering in de voorkeuren van uw klanten opsporen en rapporteren. Dit helpt opnieuw de marketeers om een mogelijk verlies van reclamebudgetten te voorspellen en voorkomen.

A.I. gebaseerde inhoud creëren

Online marketingcampagnes zijn voor een groot stuk afhankelijk van de kwaliteit van de inhoud. Voorbeelden hiervan zijn de tekst, beelden, en video’s die gebruikt worden. Indien deze inhoud van goede kwaliteit is, resulteert deze in betere conversies en hogere inkomsten. Is de inhoud van slechte kwaliteit? Dan is er sprake van weinig tot geen conversie, met natuurlijk een verspilling van het reclamebudget als gevolg.

Als bedrijven sneller proberen op te schalen, hebben ze natuurlijk grote hoeveelheden kwaliteitsvolle inhoud nodig. Hiermee willen ze vervolgens op consistente basis posten. Dit brengt echter het gevaar met zich mee dat er een kloof gecreëerd wordt tussen vraag en aanbod. Gelukkig komt A.I. hier goed van te pas. Tijdens de grafische ontwerpen, videobewerking, en het schrijven van allerlei soorten webpagina’s en reclamecampagnes, zal A.I. ieders behoefte in rekening brengen. Dit resulteert erin dat men dus sneller kan opschalen zonder een fortuin uit te moeten geven aan nieuwe arbeidskrachten.

Slotgedachten

Artificiële intelligentie is zeker niet nieuw, maar het gebruik ervan binnen de online marketing heeft slechts enkele jaren geleden zijn populariteit gewonnen. Het is echter belangrijk dat deze revolutie reeds volledig begonnen is. Bedrijven moeten zich dus nu aanpassen aan A.I., willen ze overleven in de wereld die volledig door technologie gedreven wordt. Als u vandaag dus nog begint met het gebruik van de A.I. hulpmiddelen, zult u in 2022 heel wat succes uw kant op zien komen.