De kracht van organisch verkeer: Hoe organische bezoekers trekken?

Hoe organische bezoekers trekken

Met betrekking tot online marketing hoor je de term organisch verkeer waarschijnlijk vaak vallen. Dit refereert naar de organische bezoekers die op je website terecht komen. Maar wat houdt dit nu precies in? Wanneer is verkeer organisch? En waarom is het zo belangrijk om hier voldoende aandacht aan te besteden?

Wat zijn organische bezoekers?

Organische bezoekers zijn de bezoekers die via een zoekmachine op jouw website terechtkomen. Ze tikken bijvoorbeeld bij Google een bepaalde zoekopdracht in. Op het moment dat jouw website dan hoog in de zoekresultaten verschijnt, levert dit een bepaalde bron van verkeer op.

Om organische bezoekers te trekken, is het dus nodig om hoog in de zoekresultaten van Google te verschijnen. Dit gebeurt niet zomaar. Er is sprake van veel concurrentie. Zeker wanneer het bekende zoektermen betreft. Google doet dan z’n uiterste best om onderscheid te maken tussen goede en minder goede content.

Al met al komt het er dus op neer dat je voor organische bezoekers geen geld hoeft te betalen. Het is niet nodig om middels advertenties mensen naar je website te trekken. Men voert zelf een zoekterm in en komt dan op een organische wijze op jouw website terecht.

Waarom is organisch verkeer zo waardevol?

Er zijn gelijk al tal van redenen te bedenken waarom organisch verkeer in de basis zo waardevol is. Het is niet voor niets dat veel websites fors inzetten op het binnenhalen van zoveel mogelijk organische bezoekers. Uiteindelijk heeft deze werkwijze namelijk de volgende voordelen te bieden:

  • Gratis: In de basis is organisch verkeer volledig gratis. Dit is een van de grootste voordelen van organische bezoekers trekken. Het levert een stroom aan verkeer op waar je niet per se voor hoeft te betalen. Dit bijvoorbeeld in tegenstelling tot betaald verkeer middels advertenties. Onder de streep houdt dit in dat de ROI van organisch verkeer bijzonder aantrekkelijk is. Wanneer je content enigszins SEO-vriendelijk is, gaat het geheid een mooie hoeveelheid organische bezoekers opleveren. Gezien je hier niets voor hoefde te betalen, is alles pure winst.
  • Lange termijn strategie: Het opbouwen van een stroom aan organisch zoekverkeer is hét voorbeeld van langetermijndenken. Vaak willen website-eigenaren zo snel mogelijk zoveel mogelijk bezoekers trekken. Daar is natuurlijk niets mis mee. Waar wel iets mis mee is, is om dit ten koste van alles te doen. Om bijvoorbeeld veel geld neer te tellen voor advertenties. Op de lange termijn is het veel voordeliger om stap voor stap aan het opbouwen van organisch verkeer te werken. Zo breid je deze steeds verder uit, totdat je een bepaald doel weet te bereiken. Deze bron van verkeer blijft middels minimaal onderhoud zo’n beetje altijd in stand.
  • Goede match: Daarbij is het extra voordelig om precies in te spelen op datgene waar de doelgroep naar op zoek is. Hiervoor is het belangrijk om eerst te bepalen wat je doelgroep precies is. Wie probeer je te overtuigen om tot aankoop van je product of dienst over te gaan? Wanneer je vervolgens vaststelt wat hun behoeften zijn, heb je alle relevante informatie beschikbaar om hier de juiste content aan te koppelen. Beantwoord met je content bijvoorbeeld specifieke vragen die de doelgroep waarschijnlijk heeft. Wanneer ze deze vraag dan intikken op Google, verschijnt jouw content ergens bovenaan. Het is de perfecte match van vraag en antwoord om een goede bron van zoekverkeer op te bouwen.
  • Straalt betrouwbaarheid uit: Daarnaast straalt het bijzonder veel betrouwbaarheid uit om hoog in de zoekresultaten van Google te verschijnen. Mensen die via deze zoekmachine ergens naar op zoek zijn, weten dat de hoogste zoekresultaten altijd de beste optie zijn. Wanneer je je hier dus op bepaalde zoektermen tussen weet te werken, gaat dit je een hoop opleveren. Organische bezoekers associëren jouw website en jouw merk dan met een partij die precies weet wat het doet. Het vergroot de kans aanzienlijk om meer conversies te realiseren. Zowel op de korte als ook op de lange termijn.
  • Grotere kans op succes: Een andere manier om naar de vergelijking tussen advertenties en organisch verkeer te kijken, is middels de kans op succes. Van nature weet iedereen dat het grootste gedeelte van de mensen niet van advertenties houdt. Hierdoor verlies je de meeste personen in je doelgroep al direct vanaf de start. Bij organische content is dit veel minder het geval. Zeker op het moment dat mensen specifiek naar bepaalde informatie op zoek zijn. Wanneer je content dan op de juiste manier aan de zoekwoorden koppelt, is de kans op succes maximaal. Dat wil zeggen; de kans dat iemand op de link naar jouw website klikt, is zo groot mogelijk.
  • Uitprobeermogelijkheden: Tot slot biedt content je alle mogelijkheid om dingen uit te proberen. Gezien er in de basis geen (hoge) kosten aan verbonden zijn. Zo creëer en plaats je simpelweg zoveel mogelijk hoge kwaliteit content, om je organisch zoekverkeer steeds verder uit te breiden. Bij alternatieve opties zijn hier toch vaak hogere kosten aan verbonden. Met advertenties is het bijvoorbeeld niet de bedoeling dat je al te veel geld uitgeeft aan een advertenties. Vooral wanneer je geen idee hebt wat de kans van slagen gaat zijn. Organische bezoekers trek je door juist uit te proberen. Er is zoveel om over te schrijven.

Zelf organische bezoekers naar je website trekken

Heb je dus het idee dat er op het gebied van organisch verkeer nog wat winst te behalen valt? En is het dus je wens om hier wat meer tijd en aandacht aan te besteden? Dan is dit een mooi moment om hiermee aan de slag te gaan.

Probeer allereerst te achterhalen wat jouw doelgroep precies nodig heeft. Hoe vertaalt dit zich in zoektermen die ze in Google intikken? Creëer hier vervolgens zoveel mogelijk verschillende SEO-vriendelijke content omheen. Na verloop van tijd gaat de hoeveelheid organische bezoekers steeds iets verder toenemen. Totdat je op een gegevens moment een flinke bron van organisch verkeer hebt opgebouwd.

Hulp nodig bij dit proces? Als ervaren online marketing bureau helpen we je hier graag bij verder. Onze expertise is in het verleden reeds zeer waardevol gebleken.