Hoe digitale marketing je door de lockdown heen helpt

online marketing

Daar waar de schade van de eerste lockdown voor vele ondernemingen nog te overzien was, hakt de tweede lockdown er een stuk meer in. Aangezien het einde van de huidige crisis nog niet in zicht is, is het belangrijk om je aan te passen aan de omstandigheden. Nu het steeds moeilijker wordt om fysiek producten en diensten te verkopen, biedt digitale marketing een alternatief.

Veel ondernemingen maken al gebruik van digitale marketing, maar hebben er nooit echt 100% focus aan besteed. Nu de andere opties zo goed als weggenomen zijn, ontstaat er een mooie kans om alles omtrent jouw digitale marketing te optimaliseren. Daarbij zijn er een aantal zaken extra belangrijk:

1- Nieuwe content creëren

Hoe meer content je creëert, hoe beter. Mits de content wel van een bepaalde kwaliteit is uiteraard. Zo is het bijvoorbeeld niet altijd verstandig om je mailinglijst iedere dag met 5 mails te spammen, maar kun je je content wel op een andere manier uitbreiden. Denk aan het verspreiden van content over verschillende platforms. Zit je bijvoorbeeld al op Instagram, Youtube, TikTok en LinkedIn?

Tegelijkertijd zijn er ook op een website zelf genoeg mogelijkheden om uit te breiden. Start bijvoorbeeld een blog of breidt je kennisbank uit. Deze contentmogelijkheden bieden stuk voor stuk kansen om je doelgroep te bereiken. Wanneer het op fysieke wijze niet kan, dan maar digitaal. Bovendien bouw je ook een waardevolle inkomstenstroom op voor na de coronacrisis. Van je (toegenomen) digitale aanwezigheid blijf je namelijk ook dan de vruchten plukken.

2- Reviews verzamelen

De huidige lockdown biedt ook een mooie kans om online reviews te verzamelen. Reviews zijn nog altijd van onschatbare waarde. Ze zijn voor een nieuwe bezoeker een duidelijke indicatie van kwaliteit met betrekking tot jouw product of dienst.

Aangezien mensen je nu vooral online gaan vinden, kost het niet veel moeite om een review achter te laten. Dit heeft een positief effect op je ranking. Daarbij is het uiteraard wel belangrijk dat de reviews positief zijn. Haal dan ook alles uit de kast om de ervaring voor jouw klant zo positief mogelijk te maken.

3- Je SEO optimaliseren

Zoekmachineoptimalisatie is de belangrijkste bepalende factor met betrekking tot de hoeveelheid organisch zoekverkeer die je dagelijks, wekelijks en maandelijks op je website mag verwelkomen. Zeker wanneer het om een zoekmachine als Google gaat, wil je er alles aan doen om zo hoog mogelijk in de zoekresultaten te verschijnen.

Hierbij zijn de volgende zaken erg belangrijk:

Zoekwoordenonderzoek: Om de juiste zoekresultaten aan zoekopdrachten te koppelen, geeft Google bepaalde zoekwoorden een hoge waarde. Dankzij een goed zoekwoordenonderzoek weet je dus precies wie je doelgroep is, waar deze naar op zoek is en welke zoekopdrachten ze gebruiken. Hierdoor worden de teksten die je schrijft goed vindbaar.

Relevante informatie: Tegelijkertijd is het extreem belangrijk om relevante informatie te leveren. Google prikt zo door spam heen. Herhaaldelijk bepaalde zoekwoorden vermelden zonder echt een tekst van toegevoegde waarde te publiceren, heeft bijvoorbeeld geen zin. Je moet het beste van beiden combineren. Help bezoekers zoveel mogelijk aan de informatie die ze zoeken en verwerk tegelijkertijd relevante zoekwoorden in je tekst.

Technische prestatie website: Daarnaast spelen ook meer technische elementen een rol met betrekking tot je SEO. Denk bijvoorbeeld aan de laadsnelheid van je website. Wanneer het heel lang duurt om jouw website te laden, gaat Google dit ‘bestraffen’. Je pagina wordt een stuk lager in de ranking bij bepaalde zoekresultaten opgenomen.

4- Mobielvriendelijkheid garanderen

Tot slot mag ook de mobielvriendelijkheid zeker niet ontbreken. In de tijd waarin we nu leven, zitten mensen steeds vaker op hun mobiel. Een website bezoeken gebeurt dan ook steeds meer via de smartphone dan via de computer of laptop. Hier moet je als website-eigenaar dan ook zeker op inspelen.

Is jouw website mobielvriendelijk? Raakt de indeling bijvoorbeeld niet helemaal in de war op een kleiner beeldscherm? En blijven alle functionaliteit op dezelfde wijze intact?

Test dit uitgebreid en voer waar nodig de gewenste aanpassingen door. De lockdown biedt meer dan genoeg tijd om de mobielvriendelijkheid op jouw website te garanderen.

Waarom digitale marketing de toekomst is

Dat digitale marketing plotseling belangrijker dan ooit is, is niet zomaar toeval. Naast de duidelijke voordelen die het momenteel tijdens de lockdown te bieden heeft, zijn er nog een aantal andere belangrijke redenen waarom digitale marketing dé toekomst is. De volgende redenen springen er bovenuit:

Meer bereik: Online ben je in principe in staat om 24 uur per dag, 7 dagen per week en 365 dagen per jaar met jouw doelgroep in contact te komen. Dit biedt veel meer kansen dan fysieke marketingvormen. Bovendien kun je heel specifiek op zoek gaan naar de meest waardevolle doelgroep. Door jouw ideale klant af te bakenen, maximaliseer je de kans op succes. In plaats van te wachten tot ze jou vinden, zoek jij de klant zelf op.

Kostenefficiënt: Digitale marketing is zeer kostenefficiënt. Je hoeft geen grote investeringen te doen om toch al snel resultaat te zien. Dit heb je voornamelijk te danken aan de effectiviteit van digitale marketing. Doordat je bereik veel groter en tegelijkertijd specifieker is, zijn conversiecijfers vele malen hoger dan op de traditionele wijze. Onder de streep is je ROI dus hoger. Met minder middelen haal je meer opbrengsten binnen. Ideaal in een periode waarin veel ondernemingen met tegenslag te maken hebben.

Toegang tot data: Misschien wel het grootste voordeel van digitale marketing is dat je snel en overzichtelijk toegang hebt tot relevante data. Je ziet bijvoorbeeld heel specifiek welke advertenties wel of niet goed presteren. Bovendien is het inzichtelijk welke pagina’s het meeste organische verkeer trekken. Aan de hand hiervan kun je je strategie bijschaven. Je gaat je bijvoorbeeld meer focussen op de dingen die goed gaan. Je maximaliseert daarmee je mogelijkheden. In plaats van te gokken wat er wel of niet gaat werken, maak je gebruik van duidelijke data. Hiermee bespaar je een hoop tijd en onnodige moeite.

Al met al is het dus zeker mogelijk om de problemen van deze lockdown op de bovenstaande manieren om te zetten in mogelijkheden!

Nieuwsbrief ontvangen?

Je kan je hieronder aanmelden voor de waardevolle tips en trucs omtrent zoekmachine optimalisatie, online marketing, e-commerce en webdesign van onze experts.