8 E-mail marketing tips voor verkoop

marketing tips voor verkoop

De aandacht gaat in online marketing steeds meer naar video’s, podcasts en andere inventieve manieren om te tweeten of te posten op Instagram. Echter is er van oudsher één marketingtool die nog altijd zeer bruikbaar is, namelijk e-mail marketing. De wereld van e-mail marketing heeft wel een flinke transformatie ondergaan ten opzichte van enkele jaren geleden. Veel mailverkeer wordt automatisch als spam gezien. Hierdoor ontvangen veel mensen de mails niet eens meer in de inbox. Ze verdwijnen ongeopend in de vergetelheid.

Door gebruik te maken van enkele tijdloze principes, gecombineerd met nieuwe, moderne technieken zijn e-mails nog altijd zeer waardevol. Het is een kunst om e-mails minder spammy over te laten komen. Precies inspelen op de behoefte van de ontvangende partij moet hierbij je doel zijn. Om je e-mail marketingcampagnes nieuw leven in te blazen, zijn hier 8 e-mail marketing tips gericht op verkoop.

1. Vorm een band met je doelgroep

Het is van groot belang om een bepaalde relatie met je doelgroep op te bouwen. De manier om dit te doen, is door ze alleen relevante informatie voor te schotelen. Het versturen van algemene e-mails naar een hele grote ongespecificeerde groep is niet meer van deze tijd. Verdeel je e-maillijst op in verschillende subgroepen om de kans te vergroten dat de mails geopend en gelezen worden. Bezoekers voelen zich zo gehoord en begrepen.

2. Hou het interessant

In dit tijdperk van social media en de continue stroom van nieuwe berichten, meldingen en posts is het lastig om de aandacht vast te houden. De kunst is dan ook om creatief om te gaan met de korte periode die je krijgt wanneer een e-mail geopend wordt. De titel moet bijvoorbeeld meteen pakkend zijn. Als het niet vanaf het begin interessant is, verliezen mensen hun aandacht. Ze klikken dan meteen op het eerstvolgende mailtje, berichtje of een andere vorm van afleiding. De competitie voor aandacht is groot.

3. Maak duidelijk wat je van de lezer wil

Het perfecte scenario is als de lezer van begin tot eind de aandacht erbij houdt. Je hebt in één mailtje kort en bondig je verhaal gedaan. Het enige wat er dan nog ontbreekt is een duidelijke aansporing tot actie. Dit kan in de vorm van een link, een knop of een afbeelding. Het is afhankelijk van wat je doel van de e-mail is. Maak het zo gemakkelijk mogelijk voor de lezer om een vervolgstap te ondernemen. Vraag dus niet te snel om iets te kopen, maar stuur ze bijvoorbeeld met één simpele klik door naar je website.

4. Stuur niet te vaak mails

Een veelgemaakte denkfout is dat meer mails versturen automatisch meer oplevert. Als mensen te vaak een mail van je ontvangen, is de kans echter groter dat ze zich uitschrijven van je mails. Je bent ze dan vaak voor altijd kwijt. Dit terwijl je met bijvoorbeeld 1 mail per week misschien wel jarenlang die lezer had kunnen behouden. Dit is dus een kwestie van de langetermijnvisie verkiezen boven een inhalige visie op de korte termijn.

5. Maak mails mobielvriendelijk

Steeds meer mensen openen hun mails op de telefoon. Hou er dus rekening mee dat ook op een mobiel de tekst goed leesbaar is. Mensen verliezen hun aandacht nog sneller als de lay-out niet meewerkt. Ook afbeeldingen willen nog weleens anders reageren wanneer ze op een mobiel zichtbaar zijn. Door dit goed vooraf te testen, voorkom je enkele onnodige problemen.

6. Deel promoties of kortingen uit

Het uitdelen van een korting of een andere promotie is een uitstekende manier om je maillijst te belonen voor hun loyaliteit. Zo zorg je ervoor dat de mensen op je maillijst nog iets meer uitkijken naar de eerstvolgende mail. Daarnaast is het ook een uitstekende manier om een bepaald product even kort in de spotlights te zetten. Zo maken meer mensen kennis met een bepaald product en je merk, ook al gaan ze niet direct over tot koop.

7. Blijf consistent

Consistentie is een cruciale factor in je e-mail marketingstrategie. Mensen verwachten een mailtje na verloop van tijd op een vast tijdstip. Ook al presteren mails over een bepaalde periode even wat minder, het tij kan altijd keren. Je wilt niet je eigen graf graven door te stoppen op een dieptepunt, waardoor er nooit meer een hoogtepunt kan komen. Net als alles in online marketing zijn er ook met e-mails pieken en dalen in de prestaties. Het is zaak om je frequentie van versturen hier niet van af te laten hangen.

8. Hou prestaties altijd bij

Het is essentieel om van tijd tot tijd stil te staan bij wat wel werkt en wat niet werkt. Als iets consistent minder presteert, is het natuurlijk slim om dit aan te passen. Test nieuwe dingen uit en hou bij hoe die presteren ten opzichte van eerdere strategieën. Door gebruik te maken van analytische tools kun je precies zien hoe vaak een mail wordt geopend en hoe vaak tot verkoop wordt overgegaan. Dit kun je allemaal in jouw voordeel gebruiken. Zoals eerder aangegeven is het een kwestie van aanpassen aan de moderne tijden. De enige manier om vooruitgang te boeken, is door nieuwe dingen te testen en bij te houden hoe deze presteren. Na verloop van tijd gebruiken de meeste marketeers dezelfde strategieën en is het weer tijd om te innoveren.