In veel opzichten is een bedrijfslogo een extreem belangrijk onderdeel van een (nieuw) bedrijf. Het logo is in veel gevallen namelijk de eerste visuele kennismaking van een potentiële klant met jouw merk. Daardoor doet het dus dienst als belangrijk onderdeel van de branding. Maar hoe zorg je er nu voor dat je logo ook nagenoeg perfect is? Wat zijn de essentiële elementen van een succesvol logo?
In dit artikel nemen we door waar een goed bedrijfslogo uit bestaat. Zo weet je precies wat je dient te krijgen, wanneer je bijvoorbeeld een logo wilt laten maken.
Waar moet een bedrijfslogo uit bestaan?
Laten we allereerst bekijken waar een optimaal bedrijfslogo nu uit moet bestaan. In de praktijk is gebleken dat een aantal elementen essentieel is bij het maken van deze keuze. Zo moet je bijvoorbeeld uitgaan van punten als:
• Inspiratie: Alles begint met het opdoen van inspiratie. Door heel veel voorbeelden te bekijken, krijg je een steeds beter idee van wat je zelf eigenlijk wilt. Zo doe je al snel nieuwe ideeën op. Het stelt je in staat om bepaalde elementen van andere logo’s te plukken en die voor je eigen bedrijfslogo te implementeren. Zelfs wanneer je er uiteindelijk niet voor kiest om zelf het design te ontwerpen. Aan de hand van inspiratie ontstaat er een bepaalde richting die je op gaat.
• Origineel: Daarbij is het belangrijk om ook origineel te blijven. Haal bijvoorbeeld echt alleen specifieke elementen uit andere logo’s. Zorg ervoor dat jouw bedrijfslogo grotendeels uniek is. Dit bereik je door elementen op een nieuwe manier met elkaar te combineren. Of door een originele bedrijfsnaam in het logo te verwerken. Een grotendeels gekopieerd logo valt vroeg of laat altijd door de mand. Met het oog op branding is dit geen goed idee. Je imago krijgt dan toch een tik.
• Passend design: Kies voor je bedrijfslogo voor een passend design. We hebben het dan echt over het gebied van kleuren, vormen, lettertype, etc. Dit alles moet wel passen bij waar je als merk voor staat. Bij je branding dus. Heeft het merk een speels uiterlijk? Laat dit dan in het logo terugkomen. Hetzelfde geldt wanneer er sprake is van een professioneel imago. Of wanneer je merk juist met outdoor activiteiten te maken heeft. Een design moet hier altijd op aansluiten.
• Simpel: Verder is het belangrijk om het simpel te houden. Hoe minder, hoe beter; dat is hierbij vaak het motto. Een te druk logo komt een stuk minder professioneel over. Bovendien is het dan niet altijd zichtbaar waar het nu voor staat. Wat bijvoorbeeld de gedachte qua branding erachter is. Dit wil je voorkomen door alles zo simpel mogelijk te houden qua vormen, kleuren en lettertypen.
• Leesbaar: Tot slot heeft de leesbaarheid van het logo nog de prioriteit. Test goed uit of de bedrijfsnaam altijd leesbaar is. Ook wanneer het logo aan de kleine kant is. Zo niet, kies dan voor andere designopties. Bijvoorbeeld een kleur die beter leesbaar is. Of een design dat nog iets verder versimpeld dient te worden.
Bedrijfslogo laten maken door een ervaren branding bureau in Eindhoven
Nu je op de hoogte bent van de essentiële elementen van een bedrijfslogo, is één ding meteen duidelijk; er gaat veel werk zitten in het creëren ervan. Zeker wanneer je dit echt goed wilt aanpakken. Vandaar dat zoveel bedrijven ervoor kiezen om het logo te laten maken door een branding bureau. Een logo laten maken, door een professionele design bureau heeft de volgende voordelen:
• Ruime ervaring: Laat je je bedrijfslogo maken door een gespecialiseerd bedrijf? Dan doe je een beroep op jarenlange ervaring. En dit komt natuurlijk goed van pas. Ons branding bureau in Eindhoven weet precies wat er komt kijken bij een goed logo. De kennis uit dit artikel is reeds aanwezig. Je laat dan niks aan het toeval over.
• Professioneel ontwerp: Zo mag je er vanuit gaan dat je een zeer professioneel ontwerp ontvangt. Een logo dat eruit ziet alsof het hoort bij een groot, bekend bedrijf. Daar ga je flink wat voordelen uit halen. Je maakt een zeer goede indruk op potentiële klanten die jouw merklogo voor de eerste keer zien.
• Succesvolle branding: Al met al gaat een logo laten maken zorgen voor een succesvolle branding. Raffel dit project niet af, maar laat het over aan een specialist. Een team dat precies weet hoe je voor succesvolle branding zorgt aan de hand van een professioneel logo. Aan een dergelijke investering ga je nog in lengte van jaren plezier beleven. Een logo gebruik je in potentie namelijk voor altijd.
Wil je dus een logo laten maken? Neem dan direct even contact op. Zo gaat er geen tijd verloren en zet je direct een absolute specialist aan het werk. Binnen de kortste keren heb je dan al een professioneel bedrijfslogo tot je beschikking!