De gedachtegang achter effectieve marketing kleuren

Kleuren marketing

Op het moment dat je als bedrijf van start gaat, dan heb je een aantal belangrijke beslissingen te nemen. Denk bijvoorbeeld aan de naam van het bedrijf en het bijbehorende logo. Maar wat ook zeker niet onbenoemd mag blijven, is de kleurenstrategie. Er zijn namelijk psychologische effecten verbonden aan het kiezen van een bepaalde merkkleur. Kleuren marketing is zodoende de afgelopen jaren steeds belangrijker geworden.

Wat is kleuren marketing?

Het concept kleuren marketing komt neer op het achterhalen van de psychologische effecten van kleurgebruik, om dit vervolgens in de praktijk in je voordeel te gebruiken. Kleuren zorgen namelijk voor bepaalde percepties en gedrag. Merk kleuren zijn dus enorm belangrijk in jouw marketing. Het liefst grijp je namelijk alles aan om ervoor te zorgen dat een potentiële klant voor jouw merk kiest.

Zo is uit onderzoek bijvoorbeeld gebleken dat een splitsecond beslissing vaak voor 90% afhankelijk is van de kleur van een product of merk. Hiermee is dit een enorm grote invloed en moet je dit dus zeker in je online marketingstrategie meenemen.

Het probleem bij het kiezen van merk kleuren

Nu denk je wellicht dat het dan een kwestie is van bekijken welke kleur het beste is, om deze vervolgens te gebruiken. Maar in de praktijk blijkt dan weer dat er niet één universele kleur of kleurencombinatie is die het meest effectief is. Anders zou ieder bedrijf waarschijnlijk dezelfde kleuren gebruiken in de producten, logo’s en website-indeling.

Dit betekent dan ook dat het van het individu afhankelijk is in hoeverre een bepaalde kleur als prettig wordt ervaren. Al met al dus niet echt informatie waar je iets aan hebt. Want hoe zorg je er nu dan vervolgens voor dat jouw marketing kleuren wel effectief zijn?

Optimale keuzes maken qua marketing kleuren

In de basis komt het erop neer dat context alles is. Voor het ene bedrijf is geel een perfecte kleur, omdat het bijvoorbeeld in een bepaalde branche opereert. Het merk verkoopt bijvoorbeeld citroenen. Een gele kleur is dan een veel slimmere, praktische keuze dan wanneer een bananenproducent voor een groene of bruine kleur kiest.

Probeer in de praktijk op de volgende manieren te werk te gaan:

1: Test in hoeverre klanten een kleur(combinatie) geschikt vinden

In het begin is het een goede optie om de klant simpelweg te laten beslissen. Of om in ieder geval waardevolle feedback te verzamelen. Ga aan de hand van een onderzoek bijvoorbeeld verschillende kleurencombinaties langs en vraag wat klanten ervan vinden. Zo krijg je al snel een veel beter, representatief idee van wat in de praktijk werkt.

Je kunt nog zolang filosoferen, peinzen en verbeteren; uiteindelijk geeft de klant de doorslag. Verspil dus zo min mogelijk tijd en leg het zo snel mogelijk bij de klant neer.

2: Blijf bij de basis

Aan de hand van uitvoerig onderzoek is gebleken dat kleuren in grote lijnen wel een bepaalde uitstraling hebben. Dit is niet altijd zo en zeker wel sectorspecifiek, maar kan in het algemeen als een handige richtlijn dienen. Daarbij maken we onderscheid tussen 5 hoofdkleuren:

  • Blauw -> Eerlijk, opgewekt, met beide voeten op de grond
  • Rood -> Gedurfd, creatief, Trendy
  • Groen -> Betrouwbaar, slim, succesvol
  • Paars -> Hoogwaardig, luxueus, charmant
  • Geelbruin -> Avontuurlijk, sterk, ruig

Hoe valt jouw eigen merk het beste te omschrijven?

3: Ga voor een unieke identiteit

Wat ook zeker niet onbelangrijk is, is het creëren van een unieke identiteit. Uiteindelijk wil je er namelijk wel tussenuit springen. Het is niet de bedoeling dat de combinatie van kleuren die je gebruikt heel erg doet denken aan een ander merk. Laat staat aan een concurrent.

Het menselijke brein vindt het fijn om heel snel een bepaald merk te herkennen. Hier spelen merk kleuren een belangrijke rol in. Een unieke combinatie van kleuren gaat er namelijk al snel voor zorgen dat je weet om welk merk het gaat.

Een manier om dit te bereiken, is door complementerende én contrasterende kleuren te gebruiken. Middels deze werkwijze zie je direct dat een logo bijvoorbeeld opvalt. Het springt als het ware van het scherm of het papier af.

4: Gebruik ‘afwijkende’ kleuren

Tot slot blijkt ook dat het gebruik van afwijkende kleuren zeer aan te raden is. Met afwijkende kleuren bedoelen we dan kleuren die in de praktijk niet zo vaak voorkomen. Men is bijvoorbeeld niet zo snel geneigd om puur de kleur bruin mooi te vinden. In plaats daarvan is een variant op bruin veel aantrekkelijker, zoals mokka.

Het is een kleur die je niet zo vaak ziet. En zodoende is het automatisch een stuk aantrekkelijker voor het menselijke oog om te zien. Probeer dus ook deze laatste tip mee te nemen. Kies niet per se voor de standaardkleuren, maar zoek het in lichte variaties op de standaardkleuren die we allemaal kennen.

Gecombineerd met de eerdere aanwijzingen gaan jouw merk kleuren dan al snel dienen als effectieve marketing kleuren.