Hoe kies je de juiste merknaam voor jouw onderneming of product?

merknaam

Op het moment dat je in een situatie zit waarin je net een nieuw idee hebt, moet je het op een bepaald punt een naam gaan geven. Of het nu om een los product of een complete onderneming gaat, maakt daarbij in principe geen verschil. In beide situaties is het belangrijk dat je geen overhaaste besluiten maakt. Een merknaam is namelijk onderdeel van de branding. Deze blijft voor altijd aan jouw merk verbonden. Uiteindelijk moet je doelgroep hier een positieve associatie mee hebben. Daar komt nog bij dat er tegenwoordig duizenden verschillende merken bestaan. Hoe val je daartussen op?

7 tips voor het kiezen van de beste merknaam

Aan de hand van een aantal tips is het mogelijk om een selectie aan opties voor jezelf vast te stellen. zodoende ben je in staat om uiteindelijk te filteren wat goed bij jouw merk past. Gebruik hierbij de volgende tips:

1. Hou het kort: Een korte merknaam is beter te onthouden. Kijk bijvoorbeeld naar merken als Nike en Apple. Ze zijn allemaal kort en krachtig. Vaak zie je dat merken onnodig voor een lange naam kiezen. Puur om duidelijk te maken waar het bedrijf voor staat en wat het precies doet. Dit is echter niet nodig wanneer je op een effectieve manier aan branding doet. De naam spreekt dan uiteindelijk voor zich.

2. Kies voor makkelijke spelling: Kies voor een makkelijk te spellen naam. Denk bijvoorbeeld aan een situatie waarbij iemand jouw merknaam online tegenkomt. Als die persoon jouw merk dan wilt vinden, moeten ze je via Google opzoeken. Een verkeerde spelling kan dan funest zijn. Je blijkt ineens onvindbaar. Dit is een situatie die je wilt voorkomen. Met een naam die je precies spelt, zoals je hem uitspreekt. Een simpele tip, die wel erg effectief blijkt.

3. Beperk jezelf niet: In sommige situaties kiezen bedrijven een merknaam die alleen in een specifieke sector te gebruiken is. Of bij de verkoop van een specifiek product. Dit is erg zonde, aangezien je daarmee je groeimogelijkheden op een later moment beperkt. Want wat als je je nu ook nog in een andere sector wilt begeven? Of wanneer je een ander type product besluit te gaan verkopen? Kies daarom een naam waarbij je opties altijd openblijven. Zodoende ben je direct al bezig met een visie voor de toekomst.

4. Bekijk de beschikbaarheid van de domeinnaam: Heb je het idee dat je een leuke, effectieve merknaam hebt bedacht? Bekijk dan eerst of de domeinnaam nog beschikbaar is. En zo niet, of je deze nog kunt verkrijgen. Het is namelijk erg onhandig om een merknaam te kiezen en vervolgens een andere domeinnaam aan te moeten nemen. Veel mensen zullen een poging doen om je te bezoeken door direct de naam in de zoekbalk in te typen. Als ze dan bij een andere website terechtkomen, loop je in één klap een hoop bezoekers mis. Ben dus goed voorbereid door te kiezen voor een merknaam waarvan het domein nog beschikbaar is.

5. Originaliteit loont: Het is enorm belangrijk in branding om een unieke identiteit te ontwikkelen. Je wilt je onderscheiden van de concurrentie. Van doorslaggevend belang daarin, is de merknaam die je kiest. Hoe unieker deze is, hoe beter. Zo is de kans dat jouw doelgroep je gaat verwarren met een ander bijvoorbeeld minimaal. Bovendien straalt het direct een stukje innovativiteit uit. Mensen voelen zich automatisch aangetrokken tot iets dat op de een of andere manier uniek klinkt. Het maakt ons namelijk van nature nieuwsgierig.

6. Spreek de merknaam hardop uit: Een merknaam kan op papier nog zo goed klinken, maar hoe klinkt het in het echt? Doe een test en probeer het eens uit. Als merkbouwer zijn we intussen al talloze merknamen tegengekomen die fantastisch lijken op papier, maar in de praktijk ineens lastig te onderscheiden lijken. Bij de uitspraak lijkt het bijvoorbeeld ineens op een ander, mogelijk ongepast woord.

7. Vraag om feedback: Tot slot doe je er goed aan om verschillende mensen om feedback te vragen. Jouw eigen visie is niet altijd hetzelfde als die van een grotere groep. Het is daarom vaak een stuk representatiever wanneer je ook andere mensen om een mening vraagt. Wellicht levert het zelfs enkele betere suggesties op. Het is zeker de moeite waard om een poging te wagen. Anders loop je achteraf mogelijk tegen de ongewenste consequenties op.

Heb je het idee dat je wel wat extra hulp kunt gebruiken bij het kiezen van een merknaam? Laat het ons als ervaren merkbouwer dan even weten. Wij gaan graag met je aan de slag om de branding als geheel naar een hoger niveau te tillen. Je komt er dan al snel achter dat verschillende zaken een stuk effectiever verlopen. Met onze expertise op dit gebied hebben we tot op heden veel nieuwe merken verder geholpen.