Optimale online marketingstrategie voor iedere MKB’er in 2021

Optimale online marketingstrategie

Tegenwoordig neemt het aantal mkb’ers gestaag toe. Zeker in de periode van een crisis, ontstaan er vaak veel nieuwe ideeën. Men wordt simpelweg gedwongen om een stuk creatiever te denken. Vandaar ook dat het belangrijker dan ooit is om met een goede online marketingstrategie in 2021 aan de slag te gaan. Het is immers wel de bedoeling om je belangrijkste concurrenten een stapje voor te blijven.

Wat is een online marketingstrategie?

Een online marketingstrategie moet je zien als een manier waarop je de online marketing gerelateerde zaken aanpakt. De denkwijze die achter de te nemen acties zit. Zo zijn er tegenwoordig tal van technieken om online klanten te trekken. Gezien het hier om een zeer dynamisch landschap gaat, blijven er iedere dag, week, maand en jaar weer nieuwe methoden bij komen.

Waar bestaat de optimale online marketingstrategie uit?

Gezien de definitie van een online marketingstrategie nu wel bekend is, is het tijd voor de volgende stap. Want hoe ga je er nu in de praktijk voor zorgen dat je ook echt gebruik maakt van de beschikbare kennis?

Om je hier een handje bij te helpen, hebben we bij deze de belangrijkste voorwaarden van een optimale online marketingstrategie verzameld. Zo weet je aan de hand van een aantal punten zeker dat je op de goede weg bent. Hier komen onder andere de volgende elementen in voor:

1: Een optimale klantervaring als prioriteit stellen

Het begint uiteindelijk allemaal bij de klant. De klant is namelijk de reden dat je jouw bedrijf überhaupt bent begonnen. Zonder het bestaan van potentiële klanten zou het namelijk ook niet mogelijk zijn om enige vorm van succes te bereiken.

En dus is het enorm belangrijk om altijd vanuit het perspectief van de klant te denken. Wat heeft de klant allemaal precies nodig? En wat is voor de klant het ideale scenario wat jouw product of dienst betreft?

Dit kan bijvoorbeeld betekenen dat je vaker en effectiever met de klanten in contact gaat komen. Je zorgt dat er sprake is van interactie. Zo leer je namelijk vrij snel wat de gemiddelde klant denkt en waar de gemiddelde klant behoefte aan heeft. Aan de hand van deze feedback doe je dan waar nodig aanpassingen.

Hoe tevredener iedere individuele klant achterblijft, hoe groter de kans dat ze terugkeren en jouw product of dienst aan anderen aanbevelen.

2: Zorgen voor maximale zichtbaarheid

Daarnaast is het natuurlijk ontzettend belangrijk om voor maximale zichtbaarheid te zorgen. Dat wil zeggen dat mensen zoveel mogelijk in aanraking komen met jouw bedrijf. Dit begint met een KvK registratie. Maar in de praktijk gaat dit natuurlijk veel verder.

Denk bijvoorbeeld eens aan je zichtbaarheid op social media. Tegenwoordig zit de gemiddelde mens een paar uur per dag op social media. Dit maakt het dan ook belangrijker dan ooit om hier op een effectieve wijze aanwezig te zijn.

Zorg voor reguliere updates over jouw product of dienst. En maak het ook leuk voor jouw doelgroep om je op social media te volgen. Bijvoorbeeld door af en toe iets weg te geven, een quiz te organiseren of een livestream te openen.

De mogelijkheden via social media zijn bijna oneindig. Stel jezelf op dit gebied innovatief op. Het betaalt zich bijna altijd uit om iets nieuws te proberen.

3: Werken met reviews

Als er iets is dat aan potentiële klanten een duidelijke indicatie van betrouwbaarheid geeft, dan is het wel een positieve review. Dus hoe meer positieve reviews je kunt verzamelen, hoe beter dit je online marketingstrategie gaat maken.

Hier zorg je bijvoorbeeld voor door er expliciet om te vragen bij de klant. Doe dit bijvoorbeeld door middel van een follow-up mail. Een mailtje die 2 weken na de aankoop automatisch wordt verzonden. En merk je dat dit nog niet voldoende effectief is gebleken? Dan is het altijd nog een optie om kortingsbonnen weg te geven in ruil voor een review.

Zolang je product of dienst goed in elkaar zit, gaan de positieve reviews steeds meer binnenstromen. Je producten en/of diensten verkopen dan op den duur gewoon zichzelf.

4: Effectief adverteren

Tot slot verdient ook effectief adverteren een belangrijk gedeelte van je aandacht. In de praktijk blijkt namelijk dat vooral mkb’ers hier nog veel te weinig gebruik van maken.

Vaak is er maar sporadisch onderzoek gedaan naar wat nu echt werkt. Dit is doodzonde, aangezien er enorm veel kansen liggen. Het enige wat je moet doen, is zoveel mogelijk data verzamelen. Probeer verschillende doelgroepen, advertentieteksten, bonussen en gratis weggevers uit. Hierdoor wordt langzaam maar zeker steeds duidelijker wat wel en niet voor jouw bedrijf werkt.

De ROI kruipt dan steeds verder omhoog. Hierdoor zet je in een steeds verder versnellend tempo de groei in. Probeer niet in vaste patronen te blijven denken, maar sta om de zoveel tijd open voor nieuwe opties.