Wat is Search Engine Marketing (SEM)?

Wat is Search Engine Marketing?

Als online ondernemer begrijp je waarschijnlijk als geen ander dat Google een essentiële rol speelt in het succes van jouw website. Google is simpelweg verantwoordelijk voor het grootste gedeelte van het organische zoekverkeer dat richting jouw website komt. Echter is het niet altijd even makkelijk om dit op een organische wijze te forceren. Wat je dan vaak ziet, is dat men kiest voor search engine marketing, kortweg SEM.

Wat houdt SEM precies in?

Middels search engine marketing ben je in staat om te betalen voor je positie in de zoekresultaten. Tegen betaling kom je dus helemaal bovenaan te staan, nog boven alle organische zoekresultaten. Hierdoor gaan mensen jouw advertentie vaak zien en krijgen ze de kans om erop te klikken.

Dit alles doe je voor specifieke zoekwoorden en -zinnen. Het stelt je in staat om flink wat verkeer te genereren, terwijl SEO bijvoorbeeld nog niet heel veel oplevert.

Tegelijkertijd is het niet de bedoeling om zomaar even snel een advertentie in elkaar te flansen. De kans dat deze effectief is, gaat dan bijzonder klein zijn. In plaats daarvan is het belangrijk om met de volgende punten rekening te houden:

  • Vinden van zoekwoorden met voldoende verkeer
  • Vinden van zoekwoorden met relevant verkeer uit jouw doelgroep
  • Beoordelen van aanwezige competitie
  • Kiezen van zoekwoorden die het nauwst in verband staan met je product of dienst
  • Hoe ben je in staat om een unieke draai aan je advertentie te geven?

Wanneer je dit alles op een rijtje hebt, ben je in staat om succes met SEM aan de slag te gaan. Het biedt je een kans om de vruchten te plukken van deze mogelijkheid. En dat zijn er gelukkig nogal wat.

Waarom is SEM belangrijk?

Er zijn verschillende redenen te bedenken waarom SEM belangrijk is. De beste manier om hiervan doordrongen te raken, is door eens goed te kijken naar de voordelen die SEM te bieden heeft. We hebben het dan bijvoorbeeld over de volgende punten:

  • Kost minder tijd dan alternatieven (bv. SEO): Bij menig online marketing strategie gaat het wel even duren voordat je echt resultaten weet te boeken. Dit is simpelweg nu eenmaal hoe het is. Je moet bij SEO bijvoorbeeld voldoende geoptimaliseerde content publiceren om hoger in de zoekresultaten terecht te komen. Niet iedereen heeft deze tijd of is bereid om lang te blijven wachten. Logischerwijs kom je dan al snel uit op alternatieven. En SEM is er daar één van. Door te betalen voor een hoge positie in de zoekresultaten, krijg je bijna direct resultaat. Je gaat als bedrijf zo een stuk sneller je doelen bereiken.
  • Specifiek richten op doelgroep mogelijk: Een ander duidelijk voordeel van SEM is dat het je de kans geeft om je specifiek te richten op je doelgroep. Door namelijk heel specifiek de juiste zoekwoorden uit te kiezen, ben je in staat om een specifieke groep aan te spreken. Bepaalde mensen typen zoekwoorden in omdat ze ergens naar op zoek zijn. Hierdoor kun je redelijk goed inschatten of dat ook is waar jij jouw doelgroep denkt te vinden. Het fijne is dan dat je jouw product of dienst heel makkelijk bij de doelgroep terecht krijgt. Je betaalt hier dan wel voor, maar het levert je waarschijnlijk nog veel meer op. Mits je het op de juiste manier aanpakt, zoals eerder besproken.
  • Flink wat extra verkeer naar website: Al met al is het uiteindelijke doel om natuurlijk flink wat extra verkeer naar je website te krijgen. Hoe meer mensen namelijk in contact komen met jouw product of dienst, hoe groter de kans dat dit tot conversies gaat leiden. Bij het kiezen van de juiste zoekwoorden, ga je gegarandeerd meer bezoekers richting de website krijgen. Bovenaan de pagina staan is namelijk extreem waardevol. Uit gemak zijn mensen veel sneller geneigd om de eerste de beste optie erbij te pakken. Speel hier op in door ook voor jouw bedrijf SEM toe te passen.
  • Kostenefficiënt: SEM is een vrij kostenefficiënte tactiek. Je weet namelijk in de basis zeker dat je er iets van waarde voor terug gaat krijgen. Het is namelijk bijzonder zinvol om meer verkeer te generen, dat hebben we in de vorige punten reeds vernomen. Wil je dus geen uitgaven doen wanneer je niet zeker weet dat je er iets voor terugkrijgt? Dan betekent dit niet dat je niet in aanmerking komt voor SEM. Ga efficiënt om met je financiële middelen en zorg voor meer verkeer richting jouw website.
  • Levert competitief voordeel op: Een ander groot voordeel van SEM is dat het je een competitief voordeel oplevert, wanneer concurrenten dit niet of minder goed doen. Uiteindelijk heb je in bijna iedere sector wel te maken met concurrentie. Beiden probeer je potentiële klanten naar jouw eigen website te lokken. Middels SEM is het mogelijk om bezoekers bij anderen weg te halen. Waar een persoon normaal gesproken misschien voor een artikel met een hoge SEO score van een concurrent had gekozen, leid jij deze middels SEM richting jouw website. Een ontwikkeling die ieder bedrijf wel met open armen weet te ontvangen.

Wanneer je al deze voordelen bij elkaar optelt, is al snel één ding duidelijk; SEM is hoe dan ook de moeite waard om uit te proberen. De kans is groot dat je in ieder geval veel meer bezoekers richting je website trekt. En dat kan sowieso geen kwaad.

Wil je aan de slag met zoekwoordenonderzoek?

Zoekwoordenonderzoek staat aan de basis van goede SEM. Je hebt zoals eerder aangegeven namelijk wel de juiste zoekwoorden nodig om überhaupt effectief te zijn. Heb je geen idee hoe je ervoor gaat zorgen dat je bij de juiste zoekwoorden terecht komt? Dan staan we als online marketing bureau graag voor je klaar. Bij Magic Bytes werken we al sinds tijden met SEM. We weten daarom precies welk proces goed van pas komt om dit op de juiste manier aan te pakken. Zo ga je de vele voordelen van deze online marketing strategie maximaal ervaren!