Het zo hoog mogelijk tevoorschijn laten komen van jouw website bij bepaalde zoekwoorden in Google is vandaag de dag bijna een wetenschap. Door de groei van Google en tegelijkertijd ook de technologische vooruitgang in zijn algemeenheid heeft Google meer en meer softwaremogelijkheden tot zijn beschikking om goede websites van mindere websites te onderscheiden. Om dit te kunnen doen maakt Google uiteraard gebruik van een bepaald algoritme dat rekening houdt met een groot aantal factoren. Door websites op basis van deze factoren te rangschikken ontstaat er een bepaalde volgorde waarin Google websites voorstelt aan zijn bezoekers op basis van een zoekwoord. Het doel van Google is natuurlijk om hun bezoekers websites van een zo hoog mogelijke kwaliteit voor te schotelen. Hoe beter je als website-eigenaar dus inspeelt op deze factoren, hoe beter de bezoekersaantallen van jouw website zullen zijn. Om überhaupt met deze factoren rekening te kunnen houden, moet je eerst weten welke het zijn. Wat volgt, zijn de acht belangrijkste onderdelen waar jouw website hoog op moet scoren om een kans te hebben om te competitie te verslaan.
1- Technische paginafactoren
Een van de basiselementen waar Google rekening mee houdt zijn technische paginafactoren die Google gebruikt om pagina’s te rangschikken. De titels, subtitels en meta beschrijvingen moeten stuk voor stuk geoptimaliseerd zijn. Zorg ervoor dat je je zoekwoorden op een logische manier noemt in deze onderdelen. Ze moeten wel een correct Nederlands of Engelse zin vormen en niet als spam overkomen.
2- Zoekwoorden
Het is dus belangrijk om je sleutelwoorden zo veel mogelijk op een relevante manier in je kopjes, tussenkopjes en tekst te gebruiken. Hele websitepagina’s volstoppen met hetzelfde zoekwoord heeft geen zin en werkt zelfs averechts. Probeer dat wat potentiële bezoekers in de zoekbalk zouden kunnen typen op een zo natuurlijk mogelijke manier in je tekst te verwerken voor een zo efficiënt mogelijk resultaat.
3- Kwalitatief hoogstaande inhoud
Zorg ervoor dat je tekst niet alleen maar geoptimaliseerd is voor de algoritmes van Google, maar dat daadwerkelijke menselijke bezoekers de tekst ook als prettig ervaren. Spelling en grammatica spelen hier een rol bij, evenals een juiste opbouw van de tekst. Hoe langer de tekst, hoe meer ruimte er is voor sleutelwoorden. Daarnaast waardeert Google lange kwalitatief hoogstaande teksten enorm.
4- Hoe recenter, hoe beter
Des te recenter een tekst is gepubliceerd, des te groter de kans dat deze hoog scoort in de Google zoekresultaten. Ook helpt het updaten van oudere teksten hierbij. Probeer dus oudere teksten up-to-date te houden door deze regelmatig te vernieuwen en er ook naar te verwijzen in nieuwere publicaties.
5- Blijf weg van plagiaat
Ook al bestaat er geen directe straf die Google uitdeelt aan websites die geplagieerde teksten plaatsen, het heeft alsnog weinig zin. Op het moment dat er namelijk twee identieke teksten bestaan, dan kiest Google degene die het meest voor de hand ligt. De kans is natuurlijk groot dat dit het origineel betreft.
6- Vertrouwen, autoriteit en expertise
Hoe meer relevante, recente teksten jouw website bevat, hoe meer Google jou inschat als autoriteit op een bepaald zoekwoord. Dit is dus een samenspel van lange kwalitatieve teksten en het periodiek plaatsen van nieuwe teksten die aansluiten op een bepaald onderwerp.
7- Websitesignalen
Bij websitesignalen kan gedacht worden aan de laadsnelheid van jouw website. Er zijn tegenwoordig allerlei websites waarop je de laadsnelheid van jouw eigen website kunt testen. Google houdt hier rekening mee, evenals met hoe mobielvriendelijk de lay-out van jouw website is. Optimaliseer beide onderdelen.
8- Links
Links spelen een grote rol in de rankings van jouw website in Google. Het gaat hier om zowel links tussen teksten op je eigen website als links naar en van andere websites. Vooral kwalitatieve links van websites met een hoge autoriteit naar jouw website geven je Google ranking een enorme boost. Links moeten oprecht zijn en daadwerkelijk iets toevoegen.