Hoe genereer je kwalitatieve leads voor jouw bedrijf?

leads genereren

Kwalitatieve leads genereren is een van de belangrijkste punten voor jouw bedrijf. Tips voor meer leads zijn bij de meeste bedrijven dan ook meer dan welkom. Vandaar dat we in dit artikel dieper ingaan op de meeste succesvolle manieren van leads genereren.

Het genereren van leads is uiteraard iets waar al jouw concurrenten zich ook op focussen. Uiteindelijk is het daadwerkelijk maken van verkopen namelijk het allerbelangrijkste. En dus is het zaak om je op de een of andere manier te onderscheiden. Om net dat stapje voor te hebben op de concurrentie.

Waar op letten bij leads genereren?

Het allereerste moment dat iemand uit jouw doelgroep met jouw bedrijf in aanraking komt, is direct ook het meest belangrijke moment. Een eerste indruk blijft namelijk altijd het langst hangen. En dus wil je er zeker van zijn dat dit een goede is. Let er daarom op dat je vanaf het allereerste beginpunt de zaakjes direct op orde hebt. Daarnaast zijn er een aantal zaken van groot belang in de periode die volgt:

  • Je klant kennen: Besteed veel aandacht aan het leren kennen van de mensen in jouw doelgroep. Waarin zijn ze geïnteresseerd? Waar zijn ze specifiek naar op zoek? Het is zinloos om de hele wereld als jouw doelgroep te zien. Je hebt de grootste kans van slagen door de doelgroep zoveel mogelijk te specificeren. Je maakt dan de grootste kans op verkopen.
  • Analyse van de competitie: Vervolgens is het cruciaal om onderzoek te doen naar de competitie. Hoe pakken zij leads genereren aan? En op welke punten heb je het idee dat het beter kan? Neem over wat werkt en verbeter wat beter kan.
  • Locatie: Locaties spelen ook in de digitale wereld wel degelijk een rol. Kwalitatieve leads in een drukke stad vragen een andere aanpak dan leads op het platteland. Om even een extreem voorbeeld te noemen. Gebruik een specifieke locatie in jouw voordeel.
  • Budget: Tot slot is budget de laatste belangrijke factor. Bepaal vooraf hoeveel je te besteden hebt. Ga aan de hand daarvan kijken wat de beste opties zijn. Met een heel klein marketingbudget doe je er bijvoorbeeld beter aan om ‘goedkope’ strategieën toe te passen, zoals SEO.

9 tips voor meer leads

Dan zijn we nu aanbeland bij de tips voor meer leads. En het zijn er nogal een aantal. Goed nieuws natuurlijk, want dat betekent dat je veel kennis kunt toepassen om je doelen te bereiken. Het gaat hierbij om de volgende tips:

  1.  Gebruik hoogwaardige content: De tijden waarin een ‘sluwe’ salestekst voldoen was om een verkoop te scoren, liggen ver achter ons. Tegenwoordig is het essentieel dat je de doelgroep ook echt iets te bieden hebt. Bijvoorbeeld in de vorm van direct toepasbare informatie, een e-book of een onderzoek.
  2. Personaliseer: Een gepersonaliseerde aanpak is bijzonder effectief. Gebruik in e-mailmarketing bijvoorbeeld de individuele namen van de personen die zich inschrijven voor jouw e-mails.
  3. Facebook Advertenties: Facebook advertenties stellen je als geen ander in staat om een doelgroep te specificeren. Middels verschillende functionaliteiten krijg je dan een zo groot mogelijke doelgroep met een zo groot mogelijke kans van slagen tot je beschikking. Dat is pas echt effectief adverteren.
  4. Gebruik hashtags: Hashtags zijn dé trend van de afgelopen jaren op social media. Het is heel goed mogelijk om door relevante, trendy hashtags te gebruiken, flink wat extra kwalitatieve leads te genereren. Test het uit en ervaar het zelf.
  5. Zet Youtube in: Video’s zijn een van de meest favoriete manieren van content voor een grote groep mensen. Een duidelijke video doet dan ook wonderen. Bovendien is een video ook heel goed online vindbaar. Deze gratis vorm van marketing is dan ook zeker de moeite waard.
  6. Plaats gastblogs: Een blog bijhouden is sowieso al een goed idee. Iets wat een blog nóg effectiever maakt, is het geregeld plaatsen van gastblogs. Plaats een blog op een website gerelateerd aan dat wat jij verkoopt. Het geeft je toegang tot een heel nieuw publiek, dat ook voor de langere termijn klanten gaat opleveren.
  7. Doe webinars: Webinars zijn in veel situaties de ideale kennismaking. Door in een gratis webinar al wat waardevolle informatie weg te geven, trek je gelijk de aandacht van het publiek. Bovendien is het een uitstekend moment om bepaalde coupons uit te delen.
  8. Gratis software/white paper aanbieden: Het aanbieden van gratis software of white paper is een trend die we steeds vaker tegenkomen. Logisch ook, gezien het enorme succes dat men ermee boekt. Het is een vorm van gratis waarde leveren, die de kans enorm vergroot dat men er iets voor terugdoet.
  9. Werk met referrals: Werk samen met bedrijven die een aanvullend product of dienst leveren. Door naar elkaar door te verwijzen, ga je allebei meer verkopen maken. Bovendien is er aan een referral vaak nog een kleine commissie verbonden ook.

Nieuwsbrief ontvangen?

Je kan je hieronder aanmelden voor de waardevolle tips en trucs omtrent zoekmachine optimalisatie, online marketing, e-commerce en webdesign van onze experts.