SEO optimalisatie voor conversiegerichte website

SEO optimalisatie

SEO optimalisatie is onmisbaar voor het online succes een conversiegerichte website. Op deze pagina vind je meer uitleg over dit onderwerp, zodat je vervolgens de belangrijke punten kunt gebruiken om de SEO van jouw website of webshop te verbeteren.

Wat is SEO optimalisatie?

SEO optimalisatie staat voor zoekmachineoptimalisatie. Dit vertaalt zich in het optimaliseren van een website of webshop voor zoekmachines zoals Google en Yahoo. Het overkoepelende doel hiervan is, dat de website meer organische bezoekers vanuit de resultaten van zoekmachines aantrekt.

Op termijn zorgt SEO ervoor dat webpagina’s en blogberichten beter geïndexeerd kunnen worden. Zo kunnen de zogeheten crawlers van ‘s werelds meest gebruikte zoekmachines de waarde van een website beter inschatten.

Uiteindelijk zorgt dit ervoor dat zoekmachines de best mogelijke content aan gebruikers kunnen presenteren. Stel dus dat iemand Google gebruikt om bepaalde informatie op te zoeken, dan zal Google altijd de meest relevante resultaten aan die persoon kunnen laten zien.

Waarom is het optimaliseren van content zo belangrijk?

Er bestaan natuurlijk talloze redenen waarom SEO optimalisatie zo belangrijk is geworden. Één van de meest belangrijke redenen blijft het generen van meer bezoekers naar de website of webshop. Meer bezoekers zorgen uiteindelijk weer voor meer conversies.

Het grote voordeel hiervan is dat het websiteverkeer in dit geval uit organische bezoekers bestaat. Je betaalt hiervoor dus geen torenhoge kosten voor advertenties. Het aantrekken van organische verkeer door middel van SEO is namelijk volledig gratis. Op termijn zul je hiermee gegarandeerd kosten besparen, zonder dat je direct al je maandelijkse bezoekers kwijtraakt.

Je zult overigens wel moeten investeren om interessante content voor de bezoekers van je website te maken. Bovendien is het van belang dat elke pagina voldoet aan een aantal belangrijke factoren. Deze factoren gebruikt Google namelijk om je website of webshop te ranken. Dit weegt echter niet op tegen de advertentiekosten die je per klik aan Google moet betalen.

Wat is een conversiegerichte website?

Een conversiegerichte website is gericht op het generen van zoveel mogelijk conversies. Dit betekent simpelweg dat een bepaald percentage van bezoekers een specifieke handeling verricht. Dit vertaalt zich meestal in het kopen van een bepaald product, service of dienst, maar dit kan net zo goed gaan over het aanvragen van een offerte of een nieuwsbrief inschrijving.

Als eigenaar van een conversiegerichte website of webshop wil je dus altijd genoeg focus leggen op het optimaliseren van belangrijke elementen zoals; webdesign, kleurgebruik en mobielvriendelijkheid.

Hierbij is het van belang dat je vanuit de wensen en behoeften van je doelgroep beslissingen maakt. Voor veel mensen is dit een stuk makkelijker gezegd dan gedaan. Vooral zelfstandig ondernemers maken tegenwoordig namelijk nog altijd de cruciale fout om bijvoorbeeld de website op basis van persoonlijke voorkeur in te richten.

Terwijl het juist belangrijk is dat alle bezoekers van de website een optimale beleving hebben. Bezoekers vanuit Google zijn namelijk gewoon potentiële klanten, die je natuurlijk het liefst zo lang mogelijk op je website of webshop wilt laten rondkijken.

Waarom is SEO optimalisatie onmisbaar voor conversiegerichte websites?

Tegenwoordig heeft vrijwel elk product of dienst een uniek en onderscheidend verkoopproces. Dit proces doorloopt de gemiddelde klant voordat deze besluit om het product te kopen.

Stel dat je bijvoorbeeld op zoek bent naar een nieuwe tv, dan gebruik je misschien eerst Google voor wat aanvullende informatie. De meeste mensen willen zich simpelweg kunnen inlezen betreft de eigenschappen en kenmerken van de verschillende tv’s en de voor- en nadelen die hieraan vastzitten.

Vervolgens willen mensen misschien nog weten wat andere gebruikers van het product vinden en welke ervaringen zij hierbij hebben. Uiteindelijk probeert iedereen genoeg informatie te verzamelen, zodat ze de best mogelijke tv voor hun persoonlijke situatie uitzoeken.

Op basis van SEO optimalisatie wil je dus zorgen dat je website of webshop voor bezoekers zo compleet mogelijk is ingericht. Dit betekent dat je content maakt waarbij je zorgt dat elke stap binnen het verkoopproces voldoende wordt uitgelicht. Vaak zijn hier meerdere pagina’s voor nodig, waarbij je dus eigenlijk een soort tunnel maakt.

Zo’n tunnel wordt ook wel een salesfunnel genoemd. In principe zijn dit alle stappen die je potentiële klanten doorgaans zullen doorlopen, voordat ze zover zijn en het product ook daadwerkelijk willen kopen.

Tips voor SEO optimalisatie

Hieronder krijg je nog een aantal tips voor SEO optimalisatie, zodat je deze vervolgens in de praktijk kunt gaan toepassen. Probeer trouwens rekening te houden met de periode die Google nodig heeft om je website te indexeren. Laat dit je echter niet weerhouden om voldoende aandacht hieraan te besteden.

1. Plaats voldoende interne links
Een belangrijk aspect van SEO optimalisatie bestaat uit het plaatsen van genoeg relevante links tussen de pagina’s van je website. Je wilt hiermee dus een soort spinnenweb creëren waardoor bezoekers vaak langer op je website blijven en meerdere pagina’s bezoeken.

2. Gebruik relevante zoekwoorden
Zorg ervoor dat je relevante zoekwoorden uitzoekt waarvan je weet dat elke maand voldoende mensen op basis van deze woorden Google raadplegen om informatie op te zoeken. Een handige tool die je hierbij kan helpen is de zoekwoordenplanner van Google.

3. Zorg voor conversiegericht webdesign
Uiteindelijk draait het bij SEO optimalisatie ook gewoon om het generen van zoveel mogelijk conversies. Conversiegericht webdesign kan hierbij helpen omdat bezoekers op deze manier namelijk zo min mogelijk afleiding zullen ervaren tijdens het doorlopen van alle stappen binnen het verkoopproces.

SEO specialist nodig voor meer conversie?

Wil je meer weten over SEO optimalisatie? Of heb je vragen over het maken van een conversiegerichte website? Aarzel dan niet en neem gewoon even contact met ons op. Als creatief webdesign bureau uit Eindhoven ontwerpt Magic Bytes al ruim 20 jaar maatwerk websites, webshops en webapplicaties.