Google factoren die invloed hebben op de ranking van jouw website

Het algoritme van Google

Het algoritme van Google verandert voortdurend. Om nog maar niet te spreken over de enorme hoeveelheid updates. Dit is voor veel websites een nachtmerrie. Deze veranderingen betekenen vaak een behoorlijke dropdown in ranking én website verkeer.

Google rangschikt de websites op basis van 200+ factoren. Ook de gebruikerservaring van jouw website en de bijbehorende pagina’s spelen daarin een rol. Hoewel het aantal factoren duizelingwekkend is, zijn ze niet allemaal even gewichtig of belangrijk.

Ook door het in acht nemen van de helft van deze essentiële factoren kun je tegemoet komen aan het SEO beleid van Google. Dit proces heeft echter tijd en inzet nodig. Voor je dat kunt doen is het belangrijk om meer inzicht te verkrijgen in de factoren en aspecten die het meest invloed hebben op de Google ranking van jouw website.

Cruciale Google ranking factoren onderverdeeld in verschillende categorieën

Globaal gezien kunnen we de belangrijkste onderverdelen in 3 verschillende categorieën. Dat zijn on-page, off-page en technische factoren. On-page factoren die invloed hebben op de ranking van jouw website zijn onder andere zoekwoorden, de content en externe links. Off-page zijn dat bijvoorbeeld de domein autoriteit en de paginasnelheid. Technische factoren kunnen zijn de mobielvriendelijkheid en de integratie van Google Search Console.

De belangrijkste on-page ranking factoren

● Zoekwoorden

Het gebruik van de juiste zoekwoorden heeft een positieve invloed op de ranking van jouw website. Ze maken dan ook niet voor niets een belangrijk onderdeel uit van de SEO. Ze zorgen voor meer websiteverkeer, leads en conversie. Zoals long-tail of short-tail keywords.

De laatste groep heeft behoorlijk wat concurrentie te duchten. Een hoge ranking binnen de zoekmachine kan daardoor uitblijven of op zijn minst lang op zich laten wachten. Long-tail zoekwoorden zijn hierin een betere keuze.

Ook zoekwoord optimalisatie heeft invloed op de ranking van jouw website binnen Google. Gebruik ze op plaatsen waar de zoekmachine ze als eerste “ziet”. Bijvoorbeeld in de url van jouw website, maar ook in de title tags, de H1 kop én binnen de eerste alinea van de tekst.

● Meta titel en omschrijving

Dit betreft de titel en omschrijving waarmee een pagina wordt weergegeven binnen de zoekmachine. Zorg ervoor dat de title tag begint met het belangrijkste zoekwoord en niet meer dan 50-60 karakters bevat.

● Kwaliteit en leesbaarheid van content

Kwalitatieve content is één van de belangrijke Google factoren die de ranking van websites beïnvloedt. Mits de blogpost of het artikel gerelateerd is aan jouw product, branche of dienst. De content moet minimaal 800 woorden bevatten.

Idealiter en afhankelijk van de branche ligt het ideale woordaantal zelfs tussen de 1500 en 3000 woorden. Daarnaast moet de inhoud informatief, makkelijk leesbaar en uniek geschreven zijn. Dit zorgt voor een optimale bounce rating en verbetert de betrokkenheid.

Een actieve schrijfstijl, zinnen tot en met 20 woorden én voldoende tussenkoppen zijn een must. Gebruik een H1 kop als titel met verwerking van het focus zoekwoord. H2 koppen kun je voorzien van variaties op het zoekwoord. Gebruik H3 als tussenkoppen.

Ook niet geheel onbelangrijk: de afbeeldingen in de tekst of op jouw website voorzien van een alternatieve tekst. Dit wordt ook wel een alt text genoemd. Google hanteert namelijk een aparte zoekfunctie voor afbeeldingen. Gebruik je anchor links in de tekst? Zorg er dan voor dat de tekst van de link overeenkomt met de inhoud.

● Gebruik van interne en externe links

Het gebruik van interne links creëert meer betrokkenheid. Bezoekers blijven langer op de webpagina of website. Relevante interne links hebben tevens een positief effect op de bounce rating. Externe links vergroten de geloofwaardigheid van de website. Mits je externe links gebruik met een hoge domein autoriteit.

De belangrijkste off-page ranking factoren

● Domein autoriteit, leeftijd van de domeinnaam en backlinks

Het gebruik van backlinks vertelt iets over het aantal gekoppelde pagina’s en de domein autoriteit daarvan. Des te relevanter en hoger, des te positiever de invloed op de ranking van jouw website. Domein autoriteit en backlinks is dan ook één van de belangrijkste factoren.

Ook de leeftijd van de domeinnaam is een belangrijke ranking factor voor Google. Verander je domeinnaam dus niet tenzij dit strikt noodzakelijk is. Doe je dat wel, dan kan dit invloed hebben op de positie binnen Google én het websiteverkeer dat je ontvangt.

● Laadsnelheid van de webpagina’s

Hoewel uit onderzoek is gebleken dat de laadsnelheid van websites en pagina’s niet tot de belangrijkste ranking factoren behoort, draagt dit wel degelijk bij aan het succes. Een pagina die snel laadt heeft vaak een lage bounce rating. We praten dan over pagina’s die binnen 3 seconden klaar zijn voor gebruik.

● Social media shares

Social shares helpen Google bij het identificeren en rangschikken van content. Bijvoorbeeld als de content van jouw website wordt gedeeld op social media platformen. Voorbeelden daarvan zijn Facebook, Instagram en Pinterest.

Het gebruik van social media shares heeft ook invloed op jouw domein autoriteit en verhoogt de waarde van backlinks. Zeker wanneer de inhoud van een post waardevol is en mensen deze doorlinken naar hun eigen website.

De belangrijkste ranking factoren bij technische SEO

● Google Analytics

Het gebruik van Google Analytics voorziet je van veel voordelen. Je kunt de prestaties van jouw website namelijk tot in detail volgen en beheren. Denk daarbij aan demografische gegevens en gebruikerslocaties, de bounce rating en het aantal weergaven of clicks.

● Mobielvriendelijk

Een mobielvriendelijke website scoort hoger in Google. Als het aankomt op technische SEO, is dit een belangrijke factor. Een website die geoptimaliseerd is voor mobiel gebruik verhoogt het conversiepercentage en verbetert de gebruikerservaring.

● Sitemap en Google Search Console

Een sitemap heeft invloed op de ranking binnen de zoekmachine omdat het de pagina’s van jouw website rangschikt. Ook het laten indexeren van de webpagina’s is van belang. Met deze gegevens kun je jouw SEO strategie nog meer verfijnen en desgewenst verbeteren.