6 tips om optimaal gebruik te maken van je Marketing budget

digitale marketing

Vandaag de dag is de concurrentie in de wereld van de digitale marketing groter dan ooit tevoren. De verwachting is dat dit de komende tijd ook zal blijven toenemen. Om je van de concurrentie te onderscheiden, is het dus zaak om geen cent van je budget te verspillen aan bijzaken, maar om de volle honderd procent in te zetten aan kwalitatief hoogstaande content. Door je contentstrategie te optimaliseren ben je er zeker van dat elke uitgegeven cent ook daadwerkelijk zo effectief mogelijk is besteed. Of het nu gaat om video’s, artikelen, blogs, afbeeldingen of andere vormen van content, er is altijd wel iets wat je beter kunt doen om de prestaties te verbeteren. Hierbij 6 tips om precies dat voor elkaar te krijgen.

1. Focus op je doel

Zorg er altijd voor dat het doel van je hele marketing de drijfveer is van de beslissingen. Ga niet aan alles van het creëren van video’s tot aan SEO-optimalisatie geld besteden, alleen maar omdat iedereen dat doet. Bepaalde content, zoals SEO-optimalisatie hebben consistent onderhoud nodig, wat bepaalde kosten met zich meebrengt. Het moet dan ook niet een doel op zich worden om de SEO te optimaliseren, terwijl dit weinig invloed op het einddoel an sich heeft.

2. Creëer een duidelijke strategie

Wat bij veel marketeers ontbreekt, is het samenstellen van een duidelijke strategie, waar vervolgens voor lange tijd aan gehouden wordt. Consistentie is extreem belangrijk in de wereld van digitale marketing. Bij het samenstellen van een strategie moet je rekening houden met wat je precies gaat doen, waarom je het gaat doen en wat de verwachte opbrengsten ervan gaan zijn. Door dit duidelijk te hebben, ontstaat er iets om naartoe te werken.

3. Maak niet dezelfde fouten

Data van eerdere campagnes, teksten of bepaalde strategieën zijn van grote waarde. In deze data bevindt zich kritieke informatie, waaruit een hoop leerpunten gehaald kunnen worden. Speculeren over wat wel en niet werkt zet geen zoden aan de dijk en kost tijd en geld. Aan de hand van keihard bewijs een nieuwe budgetstrategie samenstellen, zorgt ervoor dat je budget op een zo efficiënt mogelijke manier wordt uitgegeven.

4. Leer van de competitie

Ook al is het belangrijk om je ook te onderscheiden van de competitie door juist iets nieuws en innovatiefs te proberen, dan kan het alsnog van grote waarde zijn om van de competitie te leren. Er is een hoop informatie vrij beschikbaar als het gaat om de performance van bepaalde content van de competitie. Analyseer dit, leer hiervan en neem dit mee in je eigen keuzes.

5. De klant is koning

Uiteindelijk is het doel altijd om zoveel mogelijk klanten of bezoekers te genereren. De wensen van de klant moeten dan ook het centrale punt van de budgetstrategie zijn. Wat willen de klanten en hoe kun je beter in hun behoeften voorzien? Door met de doelgroep in contact te komen, kun je beter begrijpen wat ze willen en kun je hier in de toekomst beter op inspelen.

6. Maak efficiënt gebruik van één stuk content

Eén stuk content kan in heel veel verschillende kleinere delen opgeknipt en verpakt worden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een YouTube-video. Door één video op te nemen, heb je direct content voor Instagram, Facebook en kun je dit ook nog uittikken op je website. Zo maak je efficiënt gebruik van één stuk content, door deze op meerdere platforms te gebruiken en zo een groter publiek te bereiken.