E-mail Marketing: dé tool voor een boost in E-commerce Sales!

e-mail marketing

De beste manier om potentiële klanten te bereiken en je e-commerceverkoop te verhogen is door te leren omgaan met e-mail marketing. De meeste klanten winkelen tegenwoordig online voor de beste deals. En via e-mail sturen E-commerce websites hun promoties en aanbiedingen naar hun klanten.

Veel kleine bedrijven tonen daarom interesse in e-mail marketing, ze willen graag potentiële klanten bereiken en de omzet van hun bedrijf verhogen. In dit artikel geven we enkele tips over hoe je e-mail marketing kan gebruiken om je bedrijf naar de volgende level te verheven.

Stuur geen Welkom e-mail vlak na registratie

Dit spreekt uiteraard vele andere websites en e-mail marketing methoden tegen, maar het idee zelf is zo gek nog niet. Heel veel mensen schrijven zich in op je mailinglijst, puur om het promo artikel (e-book, blogartikel, informatie…) vast te krijgen. Bij de verwelkomingsmail een paar seconden later schrijven ze zich meteen weer uit. Het gaat hen alleen om dat wat je aanbiedt. Op deze manier omzeilen ze het ingeschreven staan op tientallen mailinglijsten.

Stel je nu eens voor dat je je verwelkomingsmail pas 2 dagen later gaat versturen. De persoon in kwestie is al lang vergeten dat hij zich heeft ingeschreven op je mailinglijst, waardoor je een grotere kans hebt dat hij effectief ingeschreven blijft. Want een van de gekkigheden die we telkens weer zien terug komen op vlak van e-mail marketing is dat uitschrijven van een mailinglijst overduidelijk heel erg veel moeite kost voor velen. Ze negeren liever de mails in hun mailbox dan de extra stappen te zetten om zich weer uit te schrijven. Op die manier heb je een tweede kans om hen met een goede aantrekkelijke mail vast te houden.

Mensen houden van een persoonlijke aanpak

De meeste mensen vinden het een vreselijk onpersoonlijk gevoel om een van de zovelen te zijn. En geef ze eens ongelijk. Ook jij en ik zijn niet graag een nummer. Veel liever worden we persoonlijk benaderd en hebben we het gevoel dat er rekening met ons gehouden wordt.

De nieuwe trend onder de e-mail marketing is er eentje van persoonlijke aanpak. In plaats van iedereen op je mailinglijst dezelfde mails te sturen, kan je je doelpubliek ook onderverdelen in kleinere groepjes. Je plaatst dan mensen met dezelfde noden bij elkaar om zo persoonlijkere informatie met hen te delen.

De tijd waarin de luie entrepreneur makkelijk zijn volgers bij elkaar kreeg, is voorbij. Klanten eisen je aandacht en ze hebben meer dan gelijk.

Kortingen zijn geen goede marketing methode

In de wereld van vandaag zijn het kortingen die de klok slaan. 10% korting hier, 20% korting daar. Bedrijven gooien de kortingen in het rond, hopend dat ze zoveel mogelijk klanten kunnen aantrekken. Maar er zijn een aantal redenen waarom je heel wat voorzichtiger zou moeten omspringen met het uitdelen van kortingen via je e-mail marketing.

  • Het geven van kortingen staat symbool voor niet genoeg geloven in je product. Je hebt niet genoeg sales, dus je gelooft niet dat je product de volle prijs waard is. In de plaats van je marketing strategie aan te pakken, ga je een korting uitdelen in de hoop dan wél mensen aan te trekken. Dat is absoluut niet de energie die je in je bedrijf wil stoppen.
  • De tijd waarin een kip drie broden kostte is voorbij. Ons gevoel voor waarde is vervormt over de eeuwen heen. Waarde staat in ons tijdperk gelijk aan geldwaarde, inclusief het hele gevoel daar rond. Als klanten hun eerste ervaring met je product eentje is waarin een korting wordt aangeboden, hangen ze automatisch de waarde van je product aan die lagere prijs vast.
  • Sales 101: focus nooit op de prijs, maar op dat wat het product voor een klant kan betekenen. En wat doe je door met kortingen te gaan gooien? Juist ja, de focus leggen op de prijs.
  • Hoe meer korting je weg geeft, hoe meer werk je hebt om alsnog aan je maandelijks salesgetal te raken. Korting = meer werk voor jou.

Reviews zijn goud waard

Deze tip is enkel goed voor zij die de nieuwe belangrijke “focus ligt op de klant” marketing methode al onder de knie hebben! Vraag je klanten om reviews. Als jij en jouw bedrijf hun uiterste best hebben gedaan om de klant in het middelpunt van de ervaring te plaatsen in plaats van de sale op die plek te zetten, is het fijn om je klant te vragen een kleine review voor je te schrijven.

Review marketing is een veel te vaak over het hoofd geziene vorm van marketing. Nochtans is dit een van de meest doeltreffende. Stel je voor dat je je nieuwsbrieven kan volschrijven met prachtige reviews die aantonen hoe goed je bent geweest voor je klanten… Goede ervaringen trekken meer klanten aan.

Laat die hele E-mail Marketing automatisch werken!

Zelfs de meest klantgerichte entrepreneurs hebben maar 24 uur in een dag. Hoe graag we het ook zouden willen, we krijgen niet alles in ons eentje gedaan. De dingen die we kunnen automatiseren zonder dat ze de kwaliteit van ons werk aantasten, mogen ook geautomatiseerd worden.

Gelukkig zijn er anno 2019 een hele hoop tools online te vinden die ons hierbij kunnen helpen. Voor iedereen is er wel wat op de markt. Test een hoop programma’s uit en kijk welke het beste past bij jou en de noden van je bedrijf. Laat die programma’s maar voor jou werken. Daar zijn ze voor gemaakt.

Gratis = niet altijd het beste idee

Gratis producten weggeven geeft dezelfde devaluatie van je hele product als de kortingen die we hierboven vermeld hebben doen. Hersenkronkels in onze hersenen geven ons het gekke idee dat als we ergens geen moeite voor moesten doen, we er ook niet al te veel zorg voor moeten dragen. En dat idee wil je niet graag met je product vereenzelvigd zien.

Onze maatschappij is geëvolueerd tot een wegwerpmaatschappij, waarbij mensen alles zo goedkoop mogelijk willen om het nadien zonder moeite weg te gooien. Deze negatieve spiraal ga je voeden als ook jij jouw producten gratis gaat weg geven.

En zeg nu zelf… jouw producten zijn toch veel meer waard dan dat?

Conclusie

De nieuwe trend der e-mail marketing is er eentje van persoonlijke aanpak en met de focus op de waarde van wat er aangeboden wordt. Als een echte psycholoog kruip je in de schoenen van je potentiële klanten en ontdek je waar zij nood aan hebben. Die informatie kan je gebruiken om je product aan volle waarde aan je klanten aan te bieden.

Een goede E-commerce Sale heeft geen nood aan tal van onzinnige kortingen en giveaways. In de plaats daarvan trek je de mensen aan die je product of dienst naar waarde in schatten en die het waard zijn om voor te vechten.