10 SEO fouten die je in 2020 niet meer moet maken

bereik van je website te vergroten

SEO is een van de belangrijkste aspecten van een website die goed presteert. Een website kan er namelijk prachtig uitzien en gevuld zijn met zeer interessante tekst, zonder dat het grote publiek het ooit te zien krijgt. Door je SEO van een website op orde te hebben, zorg je ervoor dat de website ook daadwerkelijk gevonden wordt. Zoekmachines als Google plaatsen websites met een goede SEO namelijk hoger in de zoekresultaten. Zo ontvangen websites meer organische bezoekers, zonder dat hier verder kosten aan verbonden zijn. Hoe meer mensen de website voorgeschoteld krijgen in de zoekresultaten, hoe meer mensen de website bezoeken.

Heb je dus als doel om in 2020 het bereik van je website te vergroten? Dan is het optimaliseren van de SEO een eerste stap in de goede richting. Om je hierbij op weg te helpen, zijn hier 10 SEO fouten die je in 2020 niet meer moet maken.

1. Verkeerde doelgroep aantrekken

Het aantrekken van de verkeerde doelgroep is een veelgemaakte SEO fout. Denk hierbij aan het opnemen van een bepaalde zoekterm in je tekst, waarop je hoog tevoorschijn komt in de zoekresultaten van Google. Deze zoekterm moet wel overeenkomen met de informatie die op jouw website wordt geleverd. Anders klikken mensen misschien wel op de link, maar komen ze er op de website vervolgens achter dat het hun vraag van de zoekterm eigenlijk helemaal niet wordt beantwoord. Zoekwoorden waarop wordt geoptimaliseerd moeten aansluiten bij de informatie die de website levert.

2. Traditionele SEO technieken

Iets wat je vaak ziet bij de wat oudere websites, is dat ze blijven hangen in traditionele SEO technieken. Vandaag de dag veranderen de algoritmes van zoekmachines vaker dan ooit, waardoor je niet kan achterblijven. Moderne SEO technieken zijn in bijna alle gevallen superieur aan de meer traditionele principes. Het is dus belangrijk dat je op de hoogte bent van de laatste updates en algoritmes, om je zo snel mogelijk hieraan aan te kunnen passen. Het is soms lastig om bepaalde gewoontes en traditionele technieken los te laten. Maar wanneer je dit consistents doet, wordt het al snel een gewoonte.

3. Gestructureerde data en zoekfuncties vergeten

Gestructureerde data en het hebben van een zoekfunctie zijn van grote waarde. Beiden maken een website overzichtelijk en makkelijk om door te navigeren. Door bepaalde teksten met een overkoepelend thema als groep te ordenen, vinden bezoekers makkelijk waar ze naar op zoek zijn. Door vervolgens ook nog een zoekfunctie toe te voegen, hou je bezoekers langer geïnteresseerd. De kans is dan groter dat ze later terugkomen voor nog meer informatie.

4. Te weinig aandacht voor optimalisatie van conversies

Veel websites gaan iets te makkelijk om met mogelijke kopers van een product of dienst. Het is van groot belang dat je zo uitgebreid mogelijk de potentiële koper ondersteunt qua informatie. Slechts het aanbieden en aanprijzen van een product of dienst is niet genoeg. Er blijft dan een hoop potentie onbenut. Het aanbieden van reviews, interviews, onderzoeken en alles wat je kunt bedenken om de potentiële koper te overtuigen, moet je veel aandacht aan besteden. Meer vertrouwen resulteert in meer verkopen.

5. Te weinig focus op branded anchor text

Met een branded anchor text wordt gedoeld op het aangeven van je merknaam in de linkteksten. Wanneer je dus verwijst naar een andere tekst of wanneer er vanaf een andere website naar een van jouw teksten wordt verwezen, bied het extra waarde om daar de merknaam in te vermelden. Zo bouw je namelijk je merknaam op. Door veel grote websites wordt een positief effect in de zoekresultaten gezien. Google lijkt dan beter te begrijpen dat bepaalde links bij een bepaald merk horen.

6. Alleen op tekst richten

Het ligt voor de hand om je op je website alleen maar te richten op kwalitatief hoogstaande teksten. Echter kan SEO ook gebruikt worden voor andere vormen van het leveren van informatie. Video’s en podcasts zijn bijvoorbeeld nog altijd groeiende in populariteit en worden ook door Google opgenomen in de zoekresultaten. Mensen kijken in principe liever naar een video, die hetzelfde vertelt als een stuk tekst. Dit is vaak makkelijker en sneller. Speel hierop in en probeer je meer te richten op verschillende vormen van het leveren van informatie.

7. Onvoldoende tijd besteden aan groeien merknaam

Zoals eerder al kort aangegeven, is het waardevol om de merknaam te laten groeien door deze in de anchor tekst op te nemen. Om de lijn nog wat verder door te trekken, is het ook belangrijk om de merknaam in zijn geheel bekender te krijgen. Mensen moeten zich meer verbonden aan het merk voelen, waardoor ze in de toekomst sneller terugkeren. Het opbouwen van een merknaam is een langetermijnstrategie, die met een beetje geduld een grote stap in de goede richting kan zijn.

8. Niet mobielvriendelijk

Vandaag de dag is bijna de helft van alle gebruikers een mobiele gebruiker geworden. Het is dan ook cruciaal om ervoor te zorgen dat de website ook op een mobiel gebruiksvriendelijk is. Het is natuurlijk een enorme afknapper als de tekst qua grootte niet automatisch aan het mobiele scherm aanpast. Een groot deel van de mensen haakt dan al af voordat er überhaupt een letter is gelezen.

9. Geen duidelijke SEO doelen

Een SEO strategie moet duidelijk zijn en consistent nageleefd worden. Als je maar bij de helft van de teksten iets aan SEO doet, dan kom je niet vooruit. Hier heeft de hele website last van, waardoor deze nooit zijn volle potentie bereikt. Probeer een duidelijke SEO strategie te formeren en deze consistent bij alle teksten na te leven.

10. Vergeten dat je met mensen te maken hebt

Als laatste SEO tip is het belangrijk om in je achterhoofd te houden dat je met mensen te maken hebt. Door alle digitale informatie, technieken en strategieën raken mensen nog weleens verzeild in de wereld van zoekmachineoptimalisatie. De focus is dan puur zoveel mogelijk mensen van zoekmachines naar de website krijgen, zonder erbij stil te staan dat een mens de tekst uiteindelijk gaat lezen. Dit wil zeggen dat de tekst informatief en aantrekkelijk moet zijn, zodat de doelgroep deze ook echt als positief ervaart. SEO is uiteindelijk maar een middel en geen doel op zich.