De perfecte balans tussen on-page en off-page SEO voor betere bezoekersaantallen

on-page SEO en off-page SEO

Bijna alle marketeers zijn wel op de hoogte van de rol die SEO speelt in het wel of niet behalen van een hoge ranking in de zoekresultaten van zoekmachines. Hoe beter jouw website scoort op bepaalde factoren, hoe hoger je wordt getoond als zoekresultaat bij een zoekmachine. Dit is iets waar je als marketeer bijna dagelijks mee bezig moet zijn. Deze factoren hebben allemaal betrekking op SEO en kunnen dan ook grofweg worden ingedeeld in twee categorieën; On-page SEO en off-page SEO.

Het verschil tussen on-page SEO en off-page SEO

Het belangrijkste verschil tussen beide types SEO is dat je direct in controle bent over de kwaliteit van je on-page SEO en geen directe controle hebt over je off-page SEO. On-page SEO betreft namelijk onder andere de manier waarop je zoekwoorden plaatst in je gepubliceerde teksten. Denk hierbij aan de kopteksten H1 en H2 en de meta omschrijving. Ook de laadsnelheid van pagina’s en de lengte en kwaliteit van alle gepubliceerde teksten spelen hierbij een onmisbare rol. Door op deze plaatsen strategisch gebruik te maken van de juiste zoekwoorden, zorg je ervoor dat jouw website hoger opduikt in de zoekresultaten. Dit zijn allemaal technische onderdelen die je op elk moment kunt aanpassen en direct kunt nalopen wat het effect hiervan is. Hier is dus direct controle over.

Bij off-page SEO heb je geen directe controle over de factoren die hier een rol bij spelen. De autoriteit en populariteit van jouw website maken hier het onderscheid. Backlinks, links van andere websites naar jouw website, spelen de meest prominente rol qua autoriteit. Hoge kwaliteit backlinks zorgen ervoor dat zoekmachines de informatie op een website van hoge kwaliteit beschouwen, waardoor deze ze hoger zullen ranken. Tegenwoordig is het algoritme dat bijvoorbeeld Google hierbij gebruikt zo vergevorderd, dat de niet oprechte backlinks er steeds vaker uit worden gefilterd. Als tweede belangrijke punt is er nog de populariteit. Hiermee wordt de mate waarin teksten van websites op social media worden gedeeld bedoeld. Dit wordt ook door Google bijgehouden en gezien als een waardevolle indicatie van de kwaliteit van de inhoud. Websites optimaliseren om zoveel mogelijk gedeeld te worden en het opbouwen van een fanbase op social media kan dus van kritiek belang zijn.

Waarom een balans belangrijk is voor de algehele SEO

Door je maar op een van beide onderdelen te focussen, loop je een hoop bezoekers mis. Over het algemeen wordt het optimaliseren van je on-page SEO gezien als belangrijkste eerste stap. Als deze namelijk al niet in orde is, dan heeft dit een negatieve invloed op het beeld van jouw website ten opzichte van andere websites qua backlinks en social media, je off-page SEO dus. Zorg er dus eerst voor dat technisch gezien alles klopt op jouw website en waarborg de kwaliteit van de teksten. Door vervolgens consistent nieuwe en kwalitatief hoogstaande teksten te publiceren, dan gaat de off-page SEO vanzelf lopen. Na verloop van tijd beïnvloedt een stijging in autoriteit automatisch de mate van populariteit van een website. Consistente relevante kwalitatieve teksten gaan namelijk backlinks opleveren en mensen zullen de informatie gaan delen op social media. Wanneer dit proces in de beginfase begint te geraken, dan is het belangrijk om de on-page SEO niet te verwaarlozen en te allen tijden te blijven letten op de details.