De invloed van het veranderen van je domeinnaam op SEO

veranderen van je domeinnaam

Bij het opzetten van een website wordt over het algemeen niet grondig onderzoek gedaan naar een optimale naam van de website. Vaak wordt er zeker wel even aandacht aan besteed om een pakkende en creatieve naam van de website te verzinnen, maar gaat het niet meteen om de ultieme benaming van het bedrijf waar de website in de jaren erna tot uitgroeit. Zo wil het dus nog weleens voorkomen dat website-eigenaren zo’n 3 tot 5 jaar na het starten van een website erachter komen dat de naam van het bedrijf verre van optimaal is en dat hij of zij er goed aan zou doen om deze aan te passen. Een direct gevolg van deze beslissing is dan dat ook meteen de domeinnaam van de website aangepast moet worden. Gemiddeld gezien wordt hier vaak de naam van de website in opgenomen en dus moet ook deze mee zien te veranderen. In de beslissing om de naam volledig te veranderen moet dus wel worden meegenomen wat de effecten op bijvoorbeeld SEO zijn van de te nemen stappen.

Wat gebeurt er met je SEO ranking?

Zoekmachines als Google hechten veel waarde aan het opbouwen van een reputatie van een website. In het algoritme dat Google gebruikt voor het bepalen van de zoekresultaten, wordt namelijk rekening gehouden met een bepaalde waarde voor domein- en paginaniveau. Door de jaren heen worden deze niveaus steeds hoger, wat er voor zorgt dat die specifieke domeinnaam hoger en hoger in de zoekresultaten verschijnt. Wanneer wordt besloten om de naam te veranderen, zal deze factor dus als het ware weer op nul gezet worden. Ook al is de nieuwe website identiek aan de vorige qua teksten en SEO, er zal een flinke stap teruggedaan worden in het aantal organische bezoekers. Gelukkig zijn er een aantal manieren om de schade zoveel mogelijk te beperken en kun je een aantal dingen doen om zoveel mogelijk bezoekers te behouden. Door onderstaande stappen achtereenvolgens uit te voeren, zorg je ervoor dat zoveel mogelijk voordelen van je linkbuilding niet verloren gaan en dat ook dingen als plagiaat door dubbele content geen issue zijn.

1: Creëer een sitemap: Zo heb je een overzicht van alle webpagina’s met bijbehorende content van je oude website.

2: Schrijf de basiscontent: Bij het starten op een nieuwe domeinnaam hoort een nieuwe beschrijving van het bedrijf, een ‘Over ons’ pagina, contactinformatie en andere basisteksten die bij een nieuwe naam horen.

3: Live gaan: Na het voltooien van de eerdere stappen is het tijd om live te gaan en de nieuwe domeinnaam bereikbaar te maken voor bezoekers.

4: Google Webmaster Tools: Registreer en verifieer zowel je oude als nieuwe domeinnaam bij Google Webmaster Tools.

5: Informeer oude bezoekers: Hou de bezoekers van je oude domeinnaam op de hoogte van de verandering door een 404-pagina te tonen op de oude website.

6: Test en implementeer 301 redirect: Door een 301 redirect eerst te testen en vervolgens te implementeren zorg je voor een minimaal verlies aan bezoekers.

7: Stuur oude sitemap op naar Google en andere zoekmachines: Om zoekmachines de mogelijkheid te bieden om je oude URL’s door te spitten, moet je de sitemap van je oude website opsturen.

8: Adres wijzigen in Google Webmaster Tools: Vul het gedeelte met ‘Wijzig Adres’ in bij Google Webmaster Tools om de wijzigingen door te voeren

9: Nieuwe sitemap creëren: Om er zeker van te zijn dat alle URL’s correct zijn verwerkt door Google en andere zoekmachines, maak je een sitemap van de nieuwe website en deze stuur je opnieuw op naar de zoekmachines. Zij zullen mogelijke fouten dan direct herstellen.

Nieuwsbrief ontvangen?

Je kan je hieronder aanmelden voor de waardevolle tips en trucs omtrent zoekmachine optimalisatie, online marketing, e-commerce en webdesign van onze experts.