6 Belangrijke redenen waarom je in Marketing niet bang moet zijn om te falen

De angst om te falen

De angst om te falen is een angst die de meeste mensen op bepaalde momenten in hun leven weleens hebben gevoeld. Het is niet altijd even fijn om dat gevoel keer op keer weer te moeten overwinnen om iets te bereiken. Daar waar je in eerste instantie misschien denkt dat de angst om te falen iets slechts is, kan het juist wel degelijk ook een belangrijke drijfveer zijn om positieve dingen in het leven te bereiken. Door angsten te overwinnen creëer je voor jezelf momentum en raak je langzaamaan steeds meer gewend aan situaties waar de desbetreffende angst omhoog komt. Het enige wat je niet moet doen, is de angst om te falen jouw leven laten bepalen en je tegen laten houden om bepaalde dingen voor elkaar te krijgen. Aangezien dit nog wel vaak het geval is, hierbij zes redenen waarom je in Marketing niet bang moet zijn om te falen en waarom je ondanks deze angst toch door moet zetten.

1. Falen is hetzelfde als leren

Iets proberen en er vervolgens in falen is absoluut niet per definitie slecht. Succesvolle zakenmannen en atleten geven keer op keer aan dat hun enige reden voor succes is dat ze bereid waren om herhaaldelijk ergens in te falen. Door te falen, weet je hoe iets niet moet of hoe je iets op een andere manier beter kan doen om toch het gewenste doel te bereiken. Falen staat daardoor gelijk aan leren, wat je uiteindelijk alleen maar voordelen biedt.

2. Praktijk is belangrijker dan theorie

Je weet pas of een bepaalde marketingstrategie of tip werkt op het moment dat je dit in de echte wereld gaat uittesten. Theorie is een belangrijke basis en dé manier om nieuwe kennis op te doen, maar voordat je ook daadwerkelijk probeert of deze kennis voor jou werkt, heeft het weinig waarde. SEO is hier een mooi voorbeeld van. Het algoritme van Google wijzigt zo vaak, dat het lastig bij te houden is wat nu precies op een bepaald moment werkt.

3. Experimenteren leidt tot innovatie

Iets volkomen nieuws uitproberen kan aan de ene kant eng of zonde van de tijd lijken, maar aan de andere kant is dit de enige manier om te zien of iets werkt. Iets waar nog geen duidelijke theorie of voorbeelden van bestaan, kan zomaar een enorm succes zijn. Het risico dat het volledig faalt is de keerzijde, maar zonder te experimenteren kom je nooit tot innovatieve ideeën.

4. Anders zijn dan anderen betaalt zich uit

De echt grote succesverhalen, of het nu in sport, film of in de zakenwereld is, doen iets anders dan de anderen. Je onderscheiden van de rest in jouw branche kan het verschil maken tussen enorm succes en zijn van slechts een kopie van een ander. Vooral in Marketing is het bijna een gewoonte om veelal dezelfde soorten websites, producten en diensten te creëren. Wees anders dan de rest, door niet bang te zijn om te falen en iets nieuws te proberen.

5. De aanhouder wint

Of je iets nu 2 keer hebt geprobeerd en het lukt niet of je hebt iets al 12 keer geprobeerd en het lukt nog steeds niet, de aanhouder is uiteindelijk altijd degene die wint. Door op te geven, weet je nooit tot wat iets had kunnen uitgroeien. Als er ook maar de kleinste kans is dat iets lukt, blijf het dan proberen.

6. Gefaalde pogingen motiveren je

Wanneer iets herhaaldelijk niet lukt, blijkt vaak dat je hierdoor juist meer motivatie krijgt om het te blijven proberen. Aan de ene kant omdat eerdere pogingen voor niets zijn geweest als je ineens besluit te stoppen en aan de andere kant omdat je steeds dichter bij je doel komt. Alles wat je van een gefaalde poging leert en meeneemt, vergroot de kans dat het de volgende keer wel lukt.