5 dingen die SEO tools je niet kunnen vertellen

perfecte website

SEO tools zijn bijzonder handig om je bij te staan in het optimaliseren van een website. Tegenwoordig volgt de ene innoverende tool de ander op en lijkt er een constante stroom van progressie te zijn. Toch kunnen SEO tools je niet altijd alles vertellen als het gaat om het creëren van de perfecte website. Vaak zijn de meest geliefde opties de SEO tools die zowel tijdbesparend als ook leerzaam zijn. Het gevaar dat hierbij om de hoek komt kijken, is dat de focus teveel op deze tools komt te leggen. Je raakt dan als het ware verzeild in de wereld van het optimaliseren van de categorieën binnen deze hulpbronnen. In de praktijk blijkt echter dat er veel meer komt kijken bij het optimaliseren van teksten en websites. Hier zijn 5 dingen die SEO tools je niet kunnen vertellen.

1. Welke doelen je moet stellen

Onderzoek naar de concurrentie, zoekwoorden en ander vergelijkingsmateriaal kan zeer waardevol zijn, maar kan nooit met zekerheid een bron zijn voor een doel. Tools als de Google Keyword Planner geven een bepaalde indicatie van data, maar zijn nooit een letterlijke weergave van de realiteit op dat moment. Probeer doelen dan ook te baseren op zoveel mogelijk praktische informatie die over jouw doelgroep beschikbaar is.

2. Hoeveel sales je gaat maken

Resultaten zijn bij SEO altijd onvoorspelbaar en kunnen nooit volledig van tevoren voorspeld worden. Als je een bepaald verwacht bereik hebt voor een bepaald zoekwoord, dan kan aan de hand daarvan een projectie gemaakt worden voor de sales. Maar hoe meer onderdelen van het onderzoek gebaseerd zijn op voorspellingen, hoe meer variatie er mogelijk is in de resultaten.

3. Wat de toekomst gaat brengen

Algoritmes van zoekmachines zijn gebaseerd op data van de afgelopen 90 dagen tot een jaar. Dit betekent dat er altijd op basis van het verleden wordt geprojecteerd wat de verwachting voor de toekomst is. Aangezien we in een tijd leven waarin bijna van dag tot dag veel verandert, kan er niet met zekerheid gezegd worden dat de toekomst lijkt op het verleden.

4. Wat je strategie moet zijn

SEO tools hebben een grote adviserende rol als het gaat om het bepalen van wat wel en wat niet werkt. Ze hebben veel waarde in het bepalen van een opbouw van een stuk tekst en welke aspecten goed scoren bij bijvoorbeeld Google. De overkoepelende strategie is echter iets wat niet af moet hangen van losse SEO inzichten aan de hand van tools. Consistent publiceren werkt als brandstof voor SEO indicatoren, maar de waar, wanneer en de manier waarop er gepubliceerd wordt, staat hier los van.

5. Waar je je op moet focussen

Om helemaal up to date te zijn qua SEO, moeten een hoop verschillende onderdelen in orde zijn. Wat in SEO tools vaak over het hoofd wordt gezien, is een bepaalde ranking van urgentie qua achterblijvende onderdelen. Zo ben je al snel geneigd om gewoon één voor één de aanbevolen punten van verbetering van een SEO tool uit te voeren, zonder je bewust te zijn van de urgentie. Uren besteden aan een oude tekst die weinig invloed heeft op de website in zijn geheel is zonde van je tijd als enkele aanpassingen in een andere, meer invloedrijke tekst voor een veel grotere impact kunnen zorgen.