4 tips om een slecht presterende website te verbeteren

4 tips

Er komt veel kijken bij het onderhouden van een website. Het is tegenwoordig niet meer een kwestie van alleen maar goede content creëren. Om een website succesvol te maken en houden, moet je met veel meer onderdelen rekening houden. Sommige websites bieden kwalitatief zeer hoogstaande informatie, maar zijn visueel zwaar ondermaats om echt consequent bezoekers te trekken. Ook speelt tegenwoordig SEO een onmiskenbaar belangrijke rol in het wel of niet slagen van een website. Het is dus een kwestie van het samenstellen van een totaalpakket. Op het moment dat een website dan ook niet lijkt te presteren, zijn er een hoop dingen waar naar gekeken kan worden om de situatie te verbeteren. Vandaar dat we dieper ingaan op 4 tips om een website significant te verbeteren.

1. Maak een overzicht van de situatie

Wanneer je gaat starten met het verbeteren van de website in kwestie, is het aanlokkelijk om zonder plan razendsnel aan te slag te gaan. Echter is deze strategie er eentje die gebaseerd is op een kortetermijnvisie en die op de lange termijn niet zijn vruchten af gaat werpen. Door lukraak maar wat verbeteringen toe te gaan passen, raak je het overzicht kwijt. Het gevolg hiervan is weer dat je niet precies duidelijk hebt wat nu wel is aangepast en werkt en waar nog altijd naar gekeken moet worden. Om dit een stuk slimmer en effectiever aan te pakken, kun je beter een plan opstellen. Hierin neem je dan gestructureerd alle onderdelen van een goedwerkende website op. Stap voor stap loop je deze punten dan na om er zeker van te zijn dat ze allemaal optimaal functioneren. Een kritiek onderdeel hiervan is ook om feedback van de doelgroep te krijgen over mogelijke verbeterpunten. Het einddoel van een website is natuurlijk altijd om de bezoekers tevreden te stellen. Door je op de behoeftes van de doelgroep te focussen vergroot je de kans dat ze vaker terugkeren.

2. Zet doelen

Na het maken van een duidelijk overzicht van wat er allemaal mankeert aan de website, is het tijd om tot actie over te gaan. Door het eerdergenoemde plan heb je een idee van hoe je bepaalde verbeteringen gaat implementeren. Het is dan zaak om bepaalde doelen aan deze verbeteringen te verbinden. Voor wanneer ga je een bepaalde verbetering implementeren en wat is een realistisch doel qua verbetering van dit aspect? Denk hierbij aan een toename in het aantal bezoekers of het aantal conversies. Dit is uiteraard afhankelijk van het doel van de website in het algemeen. Door het stellen van doelen heb je voor jezelf duidelijk wat je precies probeert te bereiken en waar je naartoe werkt. Dit houdt het project opnieuw overzichtelijk.

3. Neem de leiding

Wanneer iemand met een slechte website naar je toekomst met een hulpvraag, zijn ze op zoek naar expertise. Vaak hebben dit soort website-eigenaren wel een vaag idee over de oorzaak van het slechte presteren, maar weten ze niet precies waar het hem in zit. Als expert op dit gebied is het belangrijk om meteen de leiding te nemen en je ervaring te laten spreken. Dit soort klanten hebben richting nodig en geven maar al te graag de leiding aan iemand die er verstand van heeft. Neem dit mee in de manier waarop je communiceert. Dit geldt voor zowel de technische aspecten van het verbeteren van een website als ook de strategische manier om zo’n project in zijn algemeenheid aan te pakken.

4. Stel prioriteiten

De ene verbetering is de andere niet. Er is een groot verschil qua impact tussen verschillende verbetermogelijkheden. Aangezien tijd en geld geen onuitputbare bronnen zijn, is het raadzaam om prioriteiten te stellen. De ervaring als digitale marketeer levert je de juiste handvaten om te bepalen welke verbeteringen als eerst geïmplementeerd kunnen worden om zo efficiënt mogelijk resultaat te boeken. Door hier in het begin veel aandacht aan te besteden, ben je ervan verzekerd dat dit zich later terugbetaald. Door de beschikbare energie op de juiste plaatsen te gebruiken zorg je voor een website die zich in een hoog tempo merkbaar verbetert.