3 belangrijkste onderdelen waar je je als SEO beginner op moet focussen

SEO expert

Om een gevorderde SEO expert te worden, ben je genoodzaakt om er veel tijd in te stoppen. Als beginneling lijkt SEO in eerste instantie nogal overweldigend en haast niet te begrijpen. Dit is hoe elke expert zich in het begin voelde. Je wordt er steeds beter in door te blijven leren en proberen. Door theorie met praktijk te combineren, leer je op de meest effectieve manier wat wel en niet werkt in de wereld van digitale marketing. Het is een zeer veranderlijke sector, omdat er bijna dagelijks van alles wijzigt in het digitale landschap. Een voorbeeld hiervan zijn bijvoorbeeld de algoritmes van Google. Deze wijzigen zo vaak, dat het ook voor SEO experts bijna dagelijks een kwestie van leren en aanpassen is om bij te blijven.

Met de juiste inzet is SEO onder de knie krijgen nog niet eens zo moeilijk. Als je bereid bent om over een langere periode te blijven leren over dit onderwerp, dan betaalt dit zich al snel uit. Vooral in het begin maak je namelijk flinke sprongen. Aangezien de mogelijkheden qua plekken om te starten in het begin nogal groot zijn, zijn hier de 3 belangrijkste onderdelen waar je je als SEO beginner op moet focussen.

1. RankBrain denkt als een mens

Als beginner in de wereld van SEO is het een goed idee om met Google te starten. RankBrain is het onderdeel van de algoritmes die Google gebruikt om de beste zoekresultaten te koppelen aan een zoekopdracht. SEO experts weten namelijk dat Google niet één op één een zoekresultaat koppelt aan een identieke zoekopdracht. Google ‘denkt’ tegenwoordig net als een mens.

Dankzij RankBrain worden de zoekresultaten gebaseerd op de context van een zoekopdracht. Dit werkt door gebruikmaking van historische data. Deze data wordt geanalyseerd en gebruikt om de meest relevante opties te tonen. Zo kan het dus zijn dat je zoekt op ‘Beste films’ en dat op basis van jouw historische voorkeuren resultaten van een bepaald genre worden vertoond. In plaats van de algemeen als best beoordeelde films, is dit gepersonaliseerd dankzij de data.

Deze informatie kan je als beginner in SEO gebruiken om teksten te schrijven die hier rekening mee houden. Niet één op één zoekwoorden herhaaldelijk opnemen in een tekst, maar context in je voordeel laten werken.

2. De doelgroep zoekt jou ook

Met een website heb je natuurlijk een bepaalde doelgroep die je probeert te bereiken. Wat je als SEO beginner echter moet begrijpen, is dat de doelgroep jou ook zoekt. Een sterke basis van SEO kun je zien als het verbindingsstuk tussen beide partijen. Als de content waardevol en kwalitatief hoogstaand is, dan is het slechts een kwestie van zo vindbaar mogelijk worden.

Basisonderdelen als een SSL certificaat en het optimaliseren van de meta tags zijn de eerste mogelijkheden tot een goede verbinding met de doelgroep. Hoe gestructureerde de data, hoe meer mogelijkheden er liggen in de zoekresultaten. Google toont je dan eerder als optie en mogelijk ook met meer informatie. Met de achterliggende gedachte van het verbinden van de doelgroep met de content, is je doel dan altijd duidelijk.

3. Autoriteit in SEO is goud waard

Autoriteit creëren in SEO heeft op de lange termijn zeer positieve effecten. In de algoritmes van Google wordt rekening gehouden met de autoriteit van websites. Deze factor weegt relatief zwaar, wat betekent dat dit één van de voornaamste doelen is van een website.

Met een hoge mate van autoriteit wordt bijvoorbeeld het aantal backlinks bedoeld. Backlinks zijn links van andere websites die verwijzen naar de jouwe. Dit is een duidelijke indicatie van kwalitatieve content en wordt dus ook door Google beloond. Het creëren van waardevolle content is daarmee de basis. De positieve gevolgen zijn meer backlinks en uiteindelijk meer autoriteit in een bepaalde sector.