Belangrijke SEO-tips die vaak over het hoofd worden gezien

Belangrijke SEO-tips

Vandaag de dag speelt SEO, ook wel Search Engine Optimisation, een ontzettend belangrijke rol bij het opzetten van een succesvolle website. Door SEO toe te passen zorg je er namelijk voor dat jouw website of pagina zo goed mogelijk te vinden zal zijn voor het grote publiek. Hier moet je onder andere denken aan aanbevelingen en aan de positie binnen de zoekmachines. Om jou op weg te helpen, zullen wij je vandaag de zeer waardevolle seo-tips laten zien op die wij vaker over het hoofd zien.

Maak gebruik van crawling-onderzoeken

Veel websites hebben last van crawling- en indexeringsproblemen. Als de inhoud niet toegankelijk is, verschijnt deze ook niet in de zoekresultaten. Je kunt erachter komen of je een probleem hebt met het crawlen van de inhoud door gebruik te maken van Google Search Console. Dit laat de balans zien tussen actieve pagina’s en non actieve pagina’s. Ook gaat het verder in op de reden waarom bepaalde pagina’s niet worden geïndexeerd. Mocht dit nog steeds niet werken dan kun je meer inzicht krijgen door een tool van een derde partij te gebruiken (Screaming Frog is een uitstekende keuze) om een diepe crawl uit te voeren.

Kijk naar de snelheid van de site

Onze tweede SEO tip gaat over de snelheid van jouw website. Af en toe laat Google webmasters zien hoe ze een algoritmische boost kunnen doorvoeren en wanneer ze dit kunnen doen. Het is belangrijk dat je hier wel rekening mee houdt. Google wil dat het internet sneller wordt, maar hoe doen ze dit dan? Dit doen ze door de betere en snellere websites te belonen met een betere ranking. Je kunt de snelheid van jouw website controleren met behulp van Google’s PageSpeed Insights tool. Het laat de belangrijkste zaken zien die jouw site doen vertragen. Het hebben van een snellere site zal je niet alleen helpen om een goede positie in te nemen binnen de zoekmachines, maar het houdt ook nog eens je klant tevreden. Dit is natuurlijk niet onbelangrijk.

Neem de oude content onder handen

Laten we het eens hebben over SEO tips die zien op de content zelf. Bij het starten van een digitale marketingcampagne is het gemakkelijk om bestaande content over het hoofd te zien. Dit is niet verstandig, je moet er namelijk voor zorgen dat je altijd nieuwe content weet aan te bieden aan de klant. Echter is er een alternatief, je kunt de oude content namelijk onder handen nemen. Oude content opfrissen is een snelle en efficiënte manier om betere resultaten te behalen. Bovendien kan het negeren van de oude content een negatieve invloed hebben op de algehele prestaties van de site.

Zorg dat je de content update

Door uw inhoud up-to-date te brengen met de laatste feiten en gegevens krijg je de mogelijkheid om jouw keywords te heroriënteren. Het zoekgedrag is aan het veranderen en vandaag de dag draait het allemaal om het aanspreken van een bepaald soort niche, dit gezien het feit dat lange-termijn termen makkelijker te rangschikken zijn en bezoekers verder in het verkoopproces zitten. Het is dus verstandig om je oude inhoud af en toe even aan te passen en om hier en daar andere keywords toe te passen, op die manier zal je veel betere resultaten weten te behalen.

Heb altijd voldoende content

Klanten en zoekmachines hebben iets nodig om hun tanden in te zetten. Het is dus belangrijk om uw belangrijkste (en sterkste) pagina’s te gebruiken om waardevolle content te genereren en mensen naar jouw site te leiden. Er zijn veel websites die hun producten of diensten niet vermelden op belangrijke landingspagina’s, dit zorgt ervoor dat ze kansen laten liggen. Door ervoor te zorgen dat je voldoende content hebt zal je altijd weer iets hebben om de klant mee aan te spreken, precies wat je wilt bereiken op het gebied van SEO.

Maak gebruik van een canonieke tag

Duplicatie is een groot probleem in de wereld van SEO, maar vaak wordt het verkeerd begrepen. Google laat alleen de beste resultaten zien, dit betekent zij alleen de unieke content zullen indexeren op de site. Duplicatie kan om allerlei redenen gebeuren, meestal wordt veroorzaakt door een gebrek aan inzicht in hoe crawlers jouw site onder handen nemen. Dit is natuurlijk ontzettend zonde! Het goede nieuws is dat webmasters over de middelen beschikken om dubbele inhoudsproblemen op te lossen. Zo kunnen zij interne duplicatie met de canonieke tag en externe duplicatie aanpakken met behulp van een extern controle-instrument, zoals bijvoorbeeld Copyscape. Aangezien 65% van de webpagina’s last heeft van deze problemen is het bijzonder dat maar 10% van de webpagina’s de canonieke tag gebruikt. Maak hier dus gebruik van!

Kijk naar je backlinks

Backlinks zijn cruciaal voor elke zoekcampagne, dus ook op het gebied van SEO. Google’s Penguin blijft gemanipuleerde links bestrijden, dus het is belangrijk om uw backlinks te herzien en om deze op te schonen. Links van lage kwaliteit kunnen de prestaties van de site ernstig doen verminderen en kunnen worden geïdentificeerd met behulp van tools van derden, zoals SEMRush en in Google Search Console. Door jouw backlinks even goed te controleren weet je precies waar er ruimte is voor verbetering, dit maakt het een stuk eenvoudiger om je site onder handen te nemen.

Focus op klantvriendelijkheid

Volgens Google is RankBrain hun derde belangrijkste factor bij het indexeren van een site . Als je niet weet wat RankBrain is dan ben je zeker niet de enige. Het is een leersysteem dat Google helpt om te bepalen waar pagina’s in de zoekresultaten moeten worden gerangschikt. Om het simpeler te verwoorden, RankBrain checkt hoe gebruikers omgaan met zoekresultaten en rangschikt de resultaten op basis daarvan. Als gebruikers op een site klikken en onmiddellijk weer weggaan, zal de site zijn hoge positie verliezen. Maar als gebruikers op een site klikken en veel tijd op de site doorbrengen dan zal de site een betere positie krijgen. Wij raden aan om de medium tail keywords te optimaliseren om de beste resultaten te krijgen, zonder dat het voor de klant een tekst vol met spam wordt. Focus dus eerst op leuke en vooral unieke content, kijk daarna pas naar de toepassing van bepaalde keywords.

Maak gebruik van videomarketing

Videomarketing kan een enorme boost zijn voor het verkeer naar jouw website, echter zijn er nog altijd een hele hoop websites die hier geen gebruik van maken Een van de beste SEO tips is dat kwaliteit altijd boven kwantiteit moet staan: alleen omdat je een groot aantal geïndexeerde pagina’s hebt, betekent niet altijd dat je site een grotere hoeveelheid internetverkeer zal aantrekken. Wij raden aan om je te richten op zinvolle inhoud die echt boeiend is en die ervoor zorgt dat de lezer de rest van de website ook door wilt nemen. Dit kan je het beste doen door gebruik te maken van videomarketing. Door een video zorg je voor een maximale betrokkenheid met de klant. De kans is groot dat jouw klant even snel een 1-minuut durende video zal bekijken, dit terwijl het maar de vraag is of ze een kort artikel zullen lezen. Online video is enorm groot en zal alleen maar groter worden. Cisco voorspelt dat videomarketing in 2021 80% van al het online verkeer zal uitmaken. Maak hier dus zo snel mogelijk gebruik van.

Richt jouw strategische inhoud op de Featured Snippet(makkelijk gezegd dan gedaan)

Iets meer dan 11% van de zoekresultaten heeft een zogeheten Featured Snippet. Dit zijn de resultaten die worden weergegeven op zoekmachine pagina’s. Meestal komen ze net onder de advertenties, al kan je ze ook aan de zijkant van je scherm zien staan. Ze staan meestal naast een afbeelding, tabel of een video, waardoor ze nog meer opvallen en nog beter in staat zijn om te zorgen voor een grote hoeveelheid clicks. A.J. Gherich, de oprichter van het bekende marketingbureau Gherich & Co., voerde samen met SEMRush een enorm onderzoek uit over het toepassen van deze snippets. Hieruit blijkt dat het gebruik van de Featured Snippet veel positieve resultaten weet te bieden voor het verbeteren van jouw positie binnen Google. Door de vele mogelijkheden en opties is het voor ieder bedrijf mogelijk om dit toe te passen.

Maak een volledig responsieve site

Om jouw positie binnen Google te verbeteren is het verstandig om te kiezen voor een volledig responsieve site in plaats van mobile-first indexing. Ten eerste, wat betekent “mobile-first indexing” precies? Het betekent dat Google de mobiele versie van jouw site als de primaire versie van je site beschouwt. Als je geen mobiele site hebt, wordt jouw desktop-site nog steeds gezien als primair. Echter ligt dit anders wanneer je gebruik maakt van een mobiele website. Als uw mobiele site momenteel een “m” gebruikt. URL, zoals “m.mijnwebsite.nl,” dan adviseert Google om over te schakelen naar een volledig responsieve site. Dit komt omdat Google op dit moment enkel m- punt-URL’s een aantekening meegeeft, ze indexeren deze pagina’s niet volledig. Door een volledig responsieve site te maken weet je zeker dat Google alles kan indexeren.

Geef een reactie